Nya Club Niubi presenterar experimentell musik från Asien – premiär på Södra Teatern

Club Niubi är en nystartad rockklubb med fokus på asiatisk alternativ musik i olika genrer, allt från indonesisk alt-pop, kinesisk punk och japansk psykedelia till koreansk postrock. Den 21 februari är det premiär på Södra Teatern och Etablissemanget. Uppträder gör experimentgitarristen Reizen från Japan och svenska krautrockbandet Estroboscorpio.

Reizen kom först till bredare uppmärksamhet som gitarrist och ledare för ambient-drone-gruppen Nerae, men har nu lämnat Nerae för att fokusera på sin egen musik. Efter en första solo-CDR på skivbolaget Neurec, en uppföljning på sin egen etikett, och ett spår på den senaste Tokyo Flashback samlingen, har Reizen nu släppt sitt första fullängdsalbum på legendariska PSF Records (Psychedelic Speed Freaks), kända för att ge ut artister som Acid Mothers Temple, Keiji Haino, Fushitsusha, Six Organs Of Admittance.

Reizen inspirerades att börja göra musik av droneartisten Andrew Chalk, och ett liknande tillvägagångssätt kan skönjas i deras musik, en viss trevande känsla. Musiken framförs på elgitarr i en-tagning, i realtid. Långsamma skulpturala drones, djup, mystik och en påtagligt psykedelisk känsla kännetecknar Reizens musik.

Estroboscorpio är smattrande trummaskiner, fuzzbass, MS20-noise, ylande sång, överstyrd orgel, blinkande stroboskop och skrikande feedback. Hypnotisk krautrock blandas med postpunk och industrinoise. Julafton för fans av Suicide, Chrome, tidiga Cabaret Voltaire, Throbbing Gristle och Spacemen 3.

Djar: under kvällen gör klubb Fly Interzone.

Club Niubi
”NIUBI” är en pinyin*-(ett sätt att fonetiskt transkribera kinesiska tecken till romanskt alfabet) kombination av två kinesiska tecken som var och en separat betyder ”ko” och ”fitta”, men när två kinesiska tecken (牛 屄) kombineras förändras innebörden. Då betyder Niubi ”häftigt! / kapabel / arrogant / kaxig / jävel (vulgärt)”. Niubi används också som ett superlativ på konserter i Kina, till exempel om någon spelar ett bra solo kan publiken skrika ”Niubi!”.

Club Niubi är en rockklubb, en turné och en webbplats. Fokus ligger på asiatisk alternativ musik i olika genrer, allt från indonesisk alt-pop, kinesisk punk och japansk psykedelia till koreansk postrock.  Club Niubi verkar aktivt i Helsingfors, Tammerfors, Tallinn, Stockholm, Köpenhamn, Zürich, Basel och Geneve.

Club Niubi, live: Reizen (JPN) och Estroboscorpio, Etablissemanget, Södra Teatern, den 21 februari, 21.00. Dörrar öppnar 20.00.
Södra Teaterns barer och restauranger öppnar 17.00.

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/