Nyskriven pjäs om natten då Palme mördades

Vad befann du dig då Palme mördades? De flesta svenskar som var födda eller levde i Sverige vintern 1986 minns exakt var de befann sig när de fick beskedet om mordet. Natten den 28 februari  är en drastisk, smärtsam och humoristisk berättelse som har sin utgångspunkt i mordet på Sveriges statsminister Olof Palme - ett trauma som förändrade Sverige för alltid. Pjäsen, som är ett samarbete mellan Riksteatern och teaterkompaniet NIE, framförs på Södra Teatern den 5 och 6 november.

Nyskrivna Natten den 28 februari tar oss från nutid, till 1986, och tillbaka igen. Systrarna Sara och Helena är som natt och dag - Sara sjunger i punkband och Helena drömmer om att turnera med bandet Up with People. Deras pappa är polis och blir med tiden mer och mer upptagen av sina egna teorier om Palmemordet. Genom karaktärerna och deras reaktioner på Palmemordet undersöker Natten den 28 februari tiden kring händelsen och tidsandan i Sverige. Hur påverkade den mentaliteten i Sverige? Och hur förhåller vi oss egentligen till vårt så kallade ”nationella trauma”?

Pjäsen regisseras av Kjell Moberg från den internationella teaterkompaniet NIE, som gjort sig kända för sin lekfulla, musikaliska teater som kretsar kring historiska händelser. Deras lovordade Berlin 1961, om vad som hände en helt vanlig familj i Berlin då muren byggdes, spelades i Stockholm 2013.

– Jag var 16 år och på semester i Östersund när Palme blev mördad. Vi skulle gå på nattbion men den var stängd på grund av mordet och alla gator och ställen var helt tomma, säger Kjell Moberg. Jag brukar alltid arbeta utifrån dokumentära händelser och Palmemordet är ett nationellt trauma, en händelse som har påverkat det svenska folket under nästan tre decennier, och därför också väldigt intressant att utgå ifrån, säger han.

Premiären skedde den 25 september i Karlstad. Den 5 och 6 november når pjäsen Stockholm och Södra Teatern.

I samband med premiären så sändes P1-dokumentären Natten den 28 februari – 28 år senare av Mia Blomgren. Programmet är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Riksteatern och NIE. Lyssna på dokumentären här.

Vad: Natten den 28 februari
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: Onsdag 5 november och torsdag 6 november, kl 19:00

Medverkande: Mårten Andersson, Kim Theodoridou Bergquist, Frida Beckman, Siri Hamari och Martin Lagos.
Manus:  NIE, Ninna Tersman och ensemblen
Scenografi: Sören Brunes
Regi: Kjell Moberg

Om skådespelarna

Mårten Andersson, född i Kungsängen och uppvuxen i Stockholm, har fått sin utbildning vid Skara Skolscen och Teaterhögskolan i Luleå. Sedan 2010 tillhör han Riksteaterns fasta ensemble. Utöver sitt arbete som skådespelare så debuterade han som regissör 2012 med föreställningen Järnnatt. Under våren 2014 regisserade han även Harold Pinters pjäs Älskaren på Riksteatern. Som skådespelare har han medverkat i en rad föreställningar, bland annat No Tears for Queers och Flygräddare.

Kim Theodoridou Bergquist är bosatt i Stockholm men född och uppvuxen i Uppsala. Efter gymnasiet gick flytten till Grekland, och några år senare tillbaka till Sverige och Stockholm. Teaterutbildningen inleddes på Jacques Lecoq teaterskola i Paris. Praktik genomfördes på Uppsala Stadsteater i Hamlet samt på Göteborg Stadsteater i Faust och Faustin and out.

Frida Beckman är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm (2008-2011) och kommer ursprungligen från Askersund. Hon har tidigare arbetat på bland annat Unga Klara och  Örebro Länsteater. Frida har också medverkat flera uppsättningar för Radioteatern, nu senast i Att läsa: Motståndets estetik och setts på TV i bland annat Fjällbackamorden: Strandridaren. Tidigare på Riksteatern har hon medverkat i Pojkarna och i Flygräddare, där den sistnämnda var ett samarbete med Unga Klara.

Martin Lagos är född, uppväxt och bosatt i södra Stockholm. Han inledde sin standupkarriär under våren 2008 och producerar idag egna shower, hörs på Sveriges Radio P3 och är ständigt aktuell på de stora standupscener som RAW och Norra Brunn. Martin driver också egna standupklubben Telge Standup i Södertälje och under våren 2014 gjorde han skådespelardebut på bioduken i Ben Stiller-filmen The secret life of Walter Mitty.

För pressbilder se Riksteaterns mediabank.
För komplett turnéplan se Riksteaterns web.

Gilda Romero, PR-ansvarig Riksteatern, gilda.romero@riksteatern.se eller 070-528 99 15
Gustav Idhammar, pressansvarig Södra Teatern, gustav.idhammar@sodrateatern.com
eller 070-637 59 78