Nytänkande tropicalia med Lucas Santtana på Södra Teatern

Lucas Santtana är en förnyare av popmusiken i Brasilien. I september släppte han albumet ”The God who devastates also cures” där elektronika, funk, baleariska beats och bossanova ryms under samma tak. En blandning mellan det populära och avantgardistiska som för tankarna till tropicaliströrelsen under 60-talet. Den 7 november kommer Lucas Santtana till Södra Teatern och Etablissemanget.

Det är enkelt att utge sig för att göra musik som är influerad av många olika stilar. Men är det någon som har fog för det så är det Lucas Santtana. Han representerar en ny generation av artister som inte passar in i någon av de typiska genrerna i Brasilien. Hans musik skulle kunna vara producerad vartsomhelst i världen och består av lika mycket internationella som brasilianska influenser. En dynamisk och experimentell låtskrivare någonstans mellan multiinstrumentalisten Tom Zé och Thom Yorke.

Lucas Santtana är född 1970 och kommer från Salvador, huvudstad i delstaten Bahia i Brasilien. Hans mamma köpte skivor till honom i ung ålder, allt från Beethoven till John Coltrane. Pappan tog honom till en flöjtkonsert vilket resulterade i att Lucas Santtana började spela klassisk flöjt. Samtidigt lyssnade han på artister som saxofonisten Maceo Parker, afrobeat, franska kompositören Pierre Schaeffer och inspelningar av bulgarisk körmusik.

Efter att ha hoppat av universitetsstudier i Bahia upptäcktes han av Gilberto Gil och Caetano Veloso, två förgrundsgestalter inom tropicaliströrelsen i slutet av 60-talet. En rörelse som blandade konstformer i en omstörtande anda, med ett politiskt och estetiskt syfte. Förutom att turnera började Lucas Santtana skriva låtar som senare nådde Peter Gabriels öra. En tid för inspelning bokades i Gabriels studio, och Lucas Santtanas karriär tog fart.

Debutalbumet ”Eletro Ben Dodô” (2000) är inspirerad av gatumusikanter i Bahia, där Lucas Santtana hanterar alla instrument som om de vore slagverk. På efterföljande skivan ”Parada de Lucas” (2003) gör han sin egen tolkning av baile funk-genren. ”Three sessions from a greenhouse” (2006) blandar dub med samba, afrobeat och rock. Och albumet ”Sem nostalgia” (2009) är uppbyggd kring gitarr och sång, ett klassiskt format som utgjort mycket av den brasilianska musiken under flera decennier. Skivan följdes av remixalbumet "Remix nostalgia" där artister som Tosca, A.J. Holmes och Deerhofs John Dieterich står för omgörningarna.

Lucas Santtana ges ut av det Londonbaserade skivbolaget Mais Um Discos med fokus på ny popmusik från Brasilien. Förra året släppte man det hyllade samlingsalbumet ”Oi! A nova musica brasileira!”. En samling som tittar bortom genrer som samba och bossanova. Istället betonas Brasilien som ett land där stilar som pop, new wave och elektronika bidrar till en pågående hybridkultur som ständigt producerar nya artister och kreativa uttryck. Och där Lucas Santtana är ett av de exemplen.

Nu är Lucas Santtana aktuell med ”The God who devastates also cures”. Albumet kretsar kring en skilsmässa och vemod. Men musiken överraskar med att inkludera stråkar, samplingar, hiphop-influerat blås och skiftande rytmer. En rik ljudpalett som för tankarna till artister som Beck, Dangermouse och Hypnotic Brass Ensemble. En uppbrottskiva som är själva motsatsen till bitterljuv. Den hade inte kunnat göras av någon annan än Lucas Santtana.

Sagt i pressen

"State of the art Brazilian pop, delivered with winnningly understated charm."
Sunday Times
"Beck meets Tom Ze in Brazilian's brilliant first." UNCUT
"Rare, original, brilliant." Drowned In Sound

Lucas Santtana (BRA), Etablissemanget, Södra Teatern, tisdag den 6 november, 21.30.
Södra Teaterns barer och restauranger öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/