Opeth ger två konserter på Södra Teatern

Ett av Sveriges främsta metalband, Opeth, åker ut på Sverigeturné i slutet av november. Bandet kommer till Stockholm med sin progressiva och infallsrika metal för två spelningar på Södra Teatern. På Stora Scen den 4 och 5 december.

Opeth har alltid legat stegen före den övriga metalvärlden. De slutar aldrig utmana sig själva genom svåra och experimentella vägar. Utan att någonsin tappa bort sig själva. Opeth har inrättat en alldeles egen ljudvärld med sin tunga och progressiva metal. Tidlösa men samtidigt under ständig utveckling. Det är långt ifrån en överdrift att säga att Opeth blivit ett av Sveriges mest namnkunniga och inflytelserika band ute i världen. Deras stora genombrott kom för fyra år sedan med mästerverket "Watershed". En skiva som blev en succé i USA, men även i övriga världen där den nådde topp 20-placeringar på listorna i bland annat Japan, Australien och Kanada.

Förra året släpptes gruppens tionde album "Heritage". Än en gång överträffade de sig själva med sitt bästa och mest framgångsrika alster hittills. I USA gick plattan rakt in på Billboardlistans nummer 19. En bedrift som det var många år sedan en svensk artist kunde mäta sig med.

Nu bjuder på åtta Sverigekonserter och uppträder i städer som Malmö, Uppsala, Örebro, Göteborg och Gävle.

På Södra Teatern i Stockholm bandet att ge två unplugged-konserter i lågmäld anda. Supportband är Von Hertzen Brothers.

Opeth, support: Von Hertzen Brothers, Stora Scen, Södra Teatern, den 4 och 5 december, 20.00 båda kvällar.

Adrian Hörnquist

adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/