Özz Nûjen i hemligstämplad pjäs om det fria ordet

Özz Nûjen går på måndag den 5 oktober ut på Södra Teaterns stora scen för att spela teater men utan att ha en aning om vad han ska framföra. Han har inte läst texten, inte repeterat och det finns ingen regissör. På ett bord ligger ett kuvert med ett manus som är hemligstämplat. Och här börjar föreställningen som heter Vit kanin Röd kanin och är ett vittnesmål om det fria ordet.

Vit kanin Röd kanin är en personlig berättelse med universell igenkänningsfaktor. Manuset är skrivet av iranske dramatikern Nassim Soleimanpour under utreseförbud från Iran, något som genomsyrar verket. För varje ort på turnén, gör en ny skådespelare entré på scen med samma förutsättningar; ingen har läst texten, inga repetitioner, ingen regissör. På ett bord ligger ett kuvert med ett hemligstämplat manus. Här börjar föreställningen, och publiken får uppleva ett teaterexperiment som spelats framgångsrikt på över 15 språk.

När jag skrev pjäsen saknade jag pass för jag hade vägrat att göra militärtjänsten. Föreställ dig att du är på en öde ö och vill kommunicera. Hur gör man då? Hittar en flaska, stoppar i ett meddelande och kastar flaskan i havet. Pjäsen är en flaskpost. Och pjäsen i sig, är svaret på, varför jag skrev den, berättar dramatikern Nassim Soleimanpour.

Vi ställde några frågor till Özz Nûjen:

Varför heter föreställningen Vit kanin Röd kanin?
Ingen aning, men jag hoppas vi får förklaringen i föreställningen.

Hur förbereder du dig för en föreställning utan manus?
Jag kan inte förbereda mig. Det är det som är så spännande. Jag gillar verkligen det nya greppet som den här pjäsen tar och författarens historia är ju självklart intressant.

Vad kan gå fel? Kan det gå fel?
Allt kan gå fel, det är liksom charmen.

Men hur skulle ditt drömframförande se ut?
Stående ovationer, lycka och glädjetårar.

Har du pratat med Eva Röse och Johan Ulveson som ju redan framfört pjäsen?
Har inte deras nummer och det är de nog glada för.

Föreställningen är en Riksteaterproduktion och turnerar under hösten i landet där den framförs av en nya skådespelare på varje ny ort. Föreställningen hade premiär 1 september i Linköping med Eva Röse på scen. Även Johan Ulveson har framfört pjäsen i Östersund den 24 september. Nu är det alltså Özz Nûjens tur att öppna kuvertet och kasta sig ut på scenen.
Övriga orter och datum för turnén:

6 okt Arvika, Filmhuset Palladium • Lasse Beischer
24 okt Falun, Dalateatern • Lo Kauppi