På Södra Teaterns scener i januari 2016

Först ut på det nya året är en clownföreställning av Mobergs Rid i natt och den prisbelönta pjäsen I came to see you, om att återvända till sitt hemland. Dessutom en temadag mot mobbning och utanförskap, Våga va´ dig själv-dagen, och så ett gäng klubbar för de danssugna. Mot slutet av månaden firar vi konstens födelse med elektronikfestivalen P2 Arts Birthday.

Södra Teatern bjuder som vanligt på en mix av musik och scenkonst på de fyra scenerna i huset, så även denna första månad på det nya året. Den 8-9 januari gästar 1 2 3 Schtunk Södra Teatern med Vilhelm Mobergs klassiker Rid i natt. Clowngruppen med Josefine Andersson, Lasse Beischer, Dick Karlsson och Thomas Påhlsson har tidigare dragit fulla hus runt om i landet med sina oefterhärmliga versioner av Shakespeares Hamlet, Romeo & Julia, Kung Lear och Strindbergs Hemsöborna.

Den 14-15 januari ges två exklusiva tillfällen att se Karim Rasheds prisbelönta pjäs I came to see you, om Salim som trots en trygg och bra tillvaro i Sverige lämnar landet för att återvända till sitt hemland, Irak. Pjäsen, som vann Arabiska Teaterinstitutets pris för bästa nyskrivna manus 2011, handlar om att inte känna sig hemma, om att vara vilsen i livet.

När han fumlar med en karta för att hitta rätt i det nya Bagdad söker han i själva verket hållpunkter i sitt inre. Det är en existentiell vilsenhet han delar med miljontals andra i dagens värld, skrev Svenska Dagbladet efter premiären i Malmö i september 2015.

För fjärde året i rad, firar vi konstens födelse tillsammans med Sveriges Radio och P2. P2 Arts Birthday går av stapeln helgen 22-23 januari och bjuder på det absolut bästa inom elektronisk musik. Fri entré och allt direktsänds dessutom i SR P2.

Nedan följer alla januari programpunkter i datumordning efter genre.

KLUBB/KONSERT
SUNKIT- Musiken du inte trodde fanns
Sunkit med Burt von Bolton och Magnus "Ny-Magnum" Nilsson är klubben för musiken som inte riktigt fick vara med. Den som inte blev spelad på skoldansen. Den som gavs ut på eget bolag, men som ändå ingen köpte. Inte ens mamma. (Jo, kanske mamma.) Vänta dig allsång, trängsel, bra stämning och... ganska mycket oväntat.
Den 7 januari, kl. 20:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 18 år.

HIP HOP KARAOKE -Hiphop + karaoke = def!
Årets första karaoke, denna gång med fri entré! Vi tillhandahåller instrumentals, utprintade texter. Allt du behöver göra är rock the microphone.
Den 8 januari, kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 100 kr. Åldersgräns 20 år.

TECHTROPIK - Nordens sydligaste klubb!
Till årets nypremiär bjuds det på stadens absolut hetaste namn just nu: Maya Lourenço och Majkel Koko som kommer bjuda oss på ett rykande hett 3h (!) set B2B!
Den 9 januari, kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Entré: 100 kr. Åldersgräns 20 år.

Y+M - Techno time!
Sveriges bästa och hårdast jobbande DJ-duo Y+M återvänder till Södran efter att ha spelat på Nobelfesten, Way Out West och med typ alla stora technostjärnor. Räkna med ös.
Den 16 januari, kl. 21:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 20 år.

P2 ART’S BIRTHDAY PARTY 2016 - Årets gratisfestival för elektronisk musik!
En av Sveriges absolut största festivaler för elektronisk musik. Artister, ljudkonstnärer och DJ:s från hela världen på fyra scener. Programledare i år är Lisa Wall, Samir Yosufi och Pelle Moeld. Direktsänds i SR P2.
Den 22-23 januari, kl. 19:00, Hela huset, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 20 år.

THE MILK CARTON KIDS [USA] - Geniförklarad indiefolk med perfekta stämmor
The Milk Carton Kids, den hyllade indiefolk-duon från Kalifornien, består av Kenneth Pattengale och Joey Ryan. Bandet har sedan starten 2011 kommit att bli en viktig röst inom folkrevival-rörelsen, ett uppfriskande och uppskattat alternativ till golvstampsfolken.
Den 25 januari, kl. 19:30, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 220 kr.

THE VIEW [GBR] - Albumaktuella The View firar 10 år som band
Högaktuella med sitt hyllade femte album Ropewalk kommer de skotska indierockhjältarna i The View tillbaks till Sverige, där postpunk och indierock mixas på bandets alldeles unika sätt.
Den 29 januari, kl. 21:00, Kägelbanan, Södra Teatern. Entré: 270 kr. Åldersgräns 18 år.

MO MO LAND - Osmaklig och underbar 90-talsnostalgi
En orgie av osmaklig och underbar 90-talsnostalgi där Mulder söker sanningen med Brenda, och där Agent Cooper dricker Hotshots med Sabrina Tonårshäxan. DJ Anders Olsson och gäster samt hemlig gästartist.
Den 30 januari, kl. 21:00, Champagnebaren, Södra Teatern. Fri entré. Åldersgräns 20 år.

TEATER
1 2 3 SCHTUNK: RID I NATT- Vilhelm Mobergs klassiker i clowntappning
Clowntrion 1 2 3 Schtunk gräver vidare i den svenska och Mobergska myllan. Denna gång tar gruppen sig an berättelsen Rid i natt. Improvisationer! Kroppar i rörelse! Nyskriven musik! Obegränsad kärlek, sorg, civilkurage, mod och massor med skratt!
Den 8-9 januari, kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 360 kr.

I CAME TO SEE YOU - Ett drömspel i exilens vilsenhet
Karim Rasheds prisbelönta pjäs handlar om känslan av att inte känna sig hemma, om att vara vilsen i livet. Pjäsen vann Arabiska Teaterinstitutets pris för bästa nyskrivna manus 2011. Exklusivt gästspel från Malmös Stadsteater i samarbete med Riksteatern. Manus av Manus Karim Rashed och regi av Robert Jelinek. I rollerna ser vi: Miran Kamala, Anette Lindbäck, Karim Rashed och Helen Al Janabi.
Den 14-15 januari, kl. 19:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 150-230 kr. Spelas på svenska.

ÖVRIGT
VÅGA VA’ DIG SJÄLV-DAGEN- Temadag mot mobbning och utanförskap
En dag fylld av inspiration, motivation, goda exempel, musik, föredrag, teater och film.
Den 16 januari, kl. 13:00, Stora Scen, Södra Teatern. Entré: 75-150 kr.

JORDANKARE
Konst av Martin Anker Svensson och musik av Johan Palmqvist
Den 16 januari, kl. 17:00, Södra Bar, Södra Teatern. Fri entré.

MAT OCH DRYCK
JAZZBRUNCH - En riktig söderklassiker! Säsongsstart lördag 23 januari
Varje lördag och söndag 11:00 -16:00 spisar du både livejazz och brunch på Etablissemanget. I brunchbuffén hittar du klassiska brunchrätter så som bacon, äggröra, kallskuret, ostar, hembakt bröd olika sallader och desserter som paj, amerikanska pannkakor och fruktsallad.
Lördagar och söndagar kl.11:00-14:00, Mosebacke Etablissement, Södra Teatern. Pris: 275 kr.

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

På Södra Teaterns scener i januari 2016