Pet Sounds årets mottagare av Det Gyldene Benet

Stig Vigs minnesfonds pris Det Gyldene Benet tillfaller i år Stefan Jakobsson och hans legendariska skivbutik Pet Sounds. Det delas varje år ut till någon eller några som verkar i Stig Vigs anda och består av ett handtillverkat smycke, en summa pengar och ett diplom. Efter ett tillkännagivande på Södra Teatern under måndagen sker den officiella prisceremonin onsdagen den 17 juni när Dag Vags årliga hyllningskonsert till Stig Vig går av stapeln på Mosebacketerrassen. Konserten innefattar gästartister som Kajsa Grytt, Mattias Hellberg och Ebbot Lundberg.

Minnesfonden och priset Det Gyldene Benet instiftades i koppling till Stig Vigs bortgång vintern 2012 och den hyllningskonsert som bandkamraterna i Dag Vag anordnade sommaren samma år. Konserten och prisutdelningen har blivit en årligen återkommande händelse och onsdag 17 juni anordnas den för fjärde året i rad. Priset består av en summa pengar, ett diplom samt ett smycke föreställande Det Gyldene Benet, designat av guldsmedskonstnären Annika Ekström.

Motiveringen för Stefan Jakobsson och Pet Sounds lyder:

Från när Pet Sounds den 29 november 1979 slog upp portarna på Jakobsbergsgatan i Stockholm, till dagens affär på Skånegatan där den legat under drygt två decennier, har Stefan Jakobsson byggt upp Sveriges mest omtalade och profilerade skivbutik någonsin. Pets Sounds är idag en svensk institution.

Pet Sounds är en butik som alltid låg Stig Vig varmt om hjärtat, och den speciella vänskap som byggdes upp inifrån det lilla kontoret, från fikarummet, och från "partyhålan" en halv trappa upp på Jakobsbergsgatan, var en vänskap som varade livet ut för Stig Vig.

Vi i Dag Vag är tacksamma för Pet Sounds / Stefan Jakobssons support och hjälp under alla år. Den speciella känslan som gänget runt Pet Sounds byggt upp i affären och den attityd som alltid varit Pet Sounds signum vill vi hedra med Stig Vigs stipendium "Det Gyldene Benet" år 2015."

- Dag Vag / Stig Vigs minnesfond

Stig Vigs riktiga namn var Per Odeltorp. Han avled hastigt vintern 2012 och omgivningen lämnades i chock. Som låtskrivare, basist och frontman i rockreggaegruppen Dag Vag satte han ett lika personligt som betydelsefullt avtryck inom svensk rockmusik. I över 30 år ledde han bandet som förändrade och vitaliserade den svenska musikscenen. Frånfället av en så tongivande artist lämnade ett stort tomrum bland både fans och musiker.

Artisterna som uppträder på årets upplaga inkluderar utöver Dag Vag även Nike Markelius, Ebbot Lundberg, Kajsa Grytt, Mattias Hellberg, Sture (Svenska Akademien), Kent Norberg (Sator), Bosse Skoglund, Pohn Jettri, Papa Dee och Conny Bloom. Traditionsenligt utlovas en fin kväll fylld av nostalgi, minnen och framtidstro.

Tidigare mottagare av priset
2013: Nike Markelius och Kafé 44's ungdomssatsning Scen 44
2014: Bosse Skoglund & Pohn Jettri och Joakim Pirinen

Vad: Dag Vag hyllar Stig Vig, minneskonsert med vänner
Var: Mosebacketerrassen, Södra Teatern
När: Onsdag den 17 juni, kl 19:00

Evenemanget presenteras av TUNA, Stig Vigs Minnesfond och Södra Teatern.

Biljetter och mer information om minneskonserten finns på sodrateatern.com

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78

Snabbfakta

Stefan Jakobsson och Pet Sounds är 2015 års mottagare av Det Gyldene Benet. Priset instiftades av bandet Dag Vag och tilldelas varje år någon eller några som verkat i Stig Vigs anda.