Planningtorock släpper nytt album och spelar på Södra Teatern i februari

Den 10 februari 2014 släpper Planningtorock nya albumet ”All love’s legal”, en skiva som öppnar upp för en fri diskussion om kön och identitet. Strax därefter är det dags för ett besök i Stockholm. Den 28 februari uppträder Planningtorock på Kägelbanan.

Planningtorock har alltid inkluderat politik i sin musik. Det kommande albumet ”All love’s legal” är inget undantag, snarare är det hennes mest politiska skiva hittills. Enligt Planningtorocks mål att skapa befriande musik är texterna varken instruerande eller nedlåtande. Istället öppnar de upp för en diskussion om kön och identitet.

På singeln ”Human drama” lyder en textrad ”Gender’s just a lie”, en rad som sticker ut och samtidigt bjuder in människor att bilda sin egen åsikt i ämnet. Likaså väcker låtar som ”Let’s talk about gender baby” och ”Beyond Binary Binds” till tanke snarare än begränsar sig till en åsikt. ”All love’s legal” talar till människor av alla kön, Planningtorock vänder sig inte till specifika individer eller grupper utan till mänskligheten i stort. Musiken är elektronisk och experimentell, denna gång med en tonvikt på det dansanta och punkiga. Det är elektro med attityd och en röst som antar olika lägen och ofta är nedpitchad och suggestiv.

Efter att ha turnerat med sitt förra album ”W” upplevde Planningtorock något av en kreativ kris. När skrivkrampen lossnade skrev hon ”Patriarchy over & out”, EP:n ”Misogyny drop dead” och nu senast singeln ”Human drama” som blivit något av en bloggfavorit.

Planningtorock heter i vanliga fall Jam Rostron (hon bytte nyligen namn från Janine till Jam) och kommer från Bolton i England. Sedan 2002 bor hon i Berlin och arbetar som musiker, producent och videoregissör. 2006 släppte hon sitt debutalbum “Have it all”. 2010 kom samarbetet med Mt. Sims och The Knife, ”Tomorrow, In a year” och året därpå gavs andra albumet ”W” ut på James Murphys etikett DFA Records. Med ett förfinat sound och ett fokuserat politiskt innehåll som också inkluderar en hel del humor går Planningtorock nu in i en ny fas. Den 10 februari släpps ”All love’s legal” på den egna etiketten Human Level. Ett skivbolag som Planningtorock startat inte bara för att ge ut sin egen musik på utan för att skapa en plattform för kvinnliga artister, som Holly Herndon och Berlinartisten rRoxymore.

Den 28 februari 2014 kommer Planningtorock till Kägelbanan. Biljetter till konserten släpps den 10 december och finns på www.sodrateatern.com.

Vad: Planningtorock (GBR/DEU).

Var: Kägelbanan, Södra Teatern