Rebekka Karijord uppträder på Södra Teatern med känsloladdad pop om kroppen och förgänglighet

Rebekka Karijord är den mångsidiga musikern och kompositören som skapat musik till filmer, teaterpjäser och dansuppsättningar. I höst är hon aktuell med albumet ”We become ourselves”, en skiva med orglar, stråkar, manskörer och ett tema om förgänglighet. Den 19 oktober kommer hon till Södra Teatern under sin höstturné för ett uppträdande på Kägelbanan.

Efter två rosade album ville Rebekka Karijord utmana sina egna gränser. Hennes ambition var att skapa något kraftfullare och samtidigt sårbart. Det var inledningen på arbetet med skivan ”We become ourselves”. Under sommaren 2011 gjorde hon och en handfull musiker ett litet hus på den svenska landsbygden till centrum för skapande. Men efter sex veckors arbete kände Rebekka att något saknades i inspelningarna och beslutade att börja om.

Hon återvände till en studio i Stockholm och bestämde sig för att spela in alla låtar live, och även all sång. Målet var att plocka fram låtarna i dess ursprungliga form. Resultatet är ”We become ourselves”, en rå, känsloladdad och sårbar skiva levererad med den omedelbara precision och övertygelse som Rebekka Karijord gjort till sitt signum. Fylld med orglar, pojk- och manskörer, piano, trummor och Rebekkas röst som kryper nära och formulerar orden försiktigt och direkt.

”We become ourselves” är del ett av ett dubbelalbumkoncept som vidrör ämnen som maskulinitet kontra feminitet, den mänskliga kroppens föränderlighet och naturen som en respektingivande källa till inspiration. Den första delen är en naken och romantisk berättelse om tvåsamhet, livsglädje och förgänglighet. Musiken är på samma gång stark, skör och ljuv, och som så ofta med Rebekka Karijord inte rädd för att närma sig mer främmande och mörka sidor av vår tillvaro.

Rebekka Karijord är en norskfödd musiker och kompositör bosatt i Stockholm. Hon har skapat musik till över 30 filmer, teaterpjäser och dansuppsättningar. 2009 spelade hon in sitt första riktiga soloalbum, ”The noble art of letting go” som fick ett varmt mottagande i England och Europa, med turnéer i Skandinavien och Europa som följd. Den följdes av Cirkus Cirkörs föreställning ”Wear it like a crown” som baserades på Rebekkas låt med samma namn och som också gavs ut som album. Föreställningen gästade Södra Teatern och återkommer i november till Södran.

Rebekka Karijord är förutom ”We become ourselves” aktuell med en ny video till låten ”Oh brother” från albumet.

Supportband är Small Feet, ett soloprojekt från den krautgrooviga konstellationen Happiness sångare Simon Stålhamre. På scen backas han upp av Jacob Snavely (Little Gang) och Christopher Cantillo (Nils Berg Trio). En EP och ett album kommer tidigt 2013 på samma bolag som Rebekka Karijords, Control Freak Kitten Records.

Rebekka Karijord, support: Small Feet, Kägelbanan, Södra Teatern, fredag den 19 oktober, 20.30.

Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

Arian Hörnquist
adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/