Rokia Traoré – en av Afrikas mest spännande artister till Södra Teatern

Rokia Traoré är lika van vid att samarbeta med artister som Kronos Quartet som att skriva låtar på stränginstrumentet ngoni. På sitt senaste album ”Beautiful Africa” förenar hon rockkänsla med influenser från hemlandet Mali. Nu kommer den hyllade singer-songwritern till Södra Teatern. Den 5 augusti uppträder Rokia Traoré på Terrassen.

Rokia Traorés karriär är bred och präglad av nyfikenhet. På albumet “Bowmboï” från 2003 har hon spelat in två låtar med den amerikanska stråkkvartetten Kronos Quartet. Resultatet är starkt: Rokias distinkta röst och texter förenas med svepande stråkar. Nyligen turnerade Rokia Traoré i England och under resans gång samarbetade hon och spelade med Damon Albarn, Paul McCartney och John Paul Jones (Led Zeppelin, Them Crooked Vultures). Samtidigt har hon skrivit musiken till författaren Toni Morrisons Shakespeare-pjäs ”Desdemona”.

Nyfikenhet präglar även nya albumet ”Beautiful Africa”. Inspirerad av rockmusik, en genre som fick henne att börja spela gitarr, har Rokia Traoré skapat ett album som är både intimt och elektriskt. Rockiga riff och basgångar möter malinesiska influenser i en nära ljudbild som producenten John Parish (Eels, PJ Harvey) står bakom. Det är nio låtar där Rokias texter på franska och det västafrikanska språket Bambara bärs fram av såväl gitarrer som den västafrikanska lutan ngoni.

”Beautiful Africa” är både samhällskritisk och personlig. Den rymmer ilska gentemot konflikterna och det politiska kaoset i Mali, men också stor kärlek till kontinenten Afrika. Den berör Rokia Traorés liv och valet att bli musiker trots att hon inte har en bakgrund som griot, traditionell musiker, utan kommer från en diplomatfamilj. Rokia skiftar med rösten efter stämningslägena och håller uppmärksamheten på spänn genom hela albumet. ”Beautiful Africa” befäster henne, inte bara som en av Malis, utan en av Afrikas mest intressanta artister i dag.

Rokia Traoré slog igenom 1997 och kallades för årets upptäckt av Radio France Internationale. Hittills har hon släppt fem album och prisats för sin musik flera gånger. The New York Times lyfte fram hennes andra skiva ”Wanita” som en av årets främsta. Albumet ”Bowmboï” tilldelades BBC Radio 3:s World Music Award och 2009 fick Rokia Traoré pris som bästa artist vid den brittiska tidningen Songlines Music Awards-gala. Senaste skivan ”Beautiful Africa” kom i april 2013.

Förutom konserten på Terrassen vid Södra Teatern uppträder Rokia Traoré även i Pildammsteatern i Malmö, den 7 augusti.

Sagt om Rokia Traoré
"It really doesn’t get much better than this in today’s African music. Rokia’s work – both recorded and live – is exciting, surprising and always perfectly executed”. Songlines

Vad: Rokia Traoré (MLI)

Var: Terrassen, Södra Teatern