Romsk kultur i fokus på Södra Teatern och Roma Festival 2013

Romsk kultur i form av sångerskan Vera Bila, dragspelsvirtuosen Lela Nika, samtal och klubbkväll med DJ Neva Deelay och romsk dans blir det på Roma Festival 2013. På Södra Teatern den 8 och 9 november.

I över 500 år har romer levt i Sverige; år som för många präglats av diskriminering och förföljelse. På flera håll i Europa återupprepar sig en mörk historia just nu för romer. Roma Festival vill med sitt program skapa ett årligt, återkommande tillfälle i Stockholm där man lyfter fram den romska kulturen - glädjen och sorgen, musik, dans, film och debatter - för att medvetandegöra, inkludera och fördjupa.

På Södra Teatern blir det två kvällar med musik, film och samtal. Den 8 november uppträder Vera Bila & Kale på Kägelbanan. Vera Bila har kallats den romska musikens drottning. Direkt från Tjeckien ger hon publiken den romska musiktraditionen med sin alldeles egna jazziga, djupa röst. Står på scen gör även dragspelsvirtuosen Lela Nika med sin trio och Hans Calderas som länge varit en viktig och tydlig röst för svenska romer. Denna kväll uppträder Hans med sitt band Svarta Safirer och ger originell romsk musik från Balkan, på akustiska instrument. DJ multikulti fyller dansgolvet mellan banden.

Den 9 november blir det en heldag på Kägelbanan. Under rubriken ”Förändring på gång” samtalar Bagir Kwiek från Newo Drom, Katja Blomerus från HVB-hemmet Katitzi och den romska aktivisten Domino Kai. Samtalsledare är Mirelle Gyllenbäck. Den prisbelönta ungerska filmen Just the Wind av regissören Bence Fliegauf visas. Därefter blir det Romska berättelser – en läsning från den berättarworkshop som Roma Festival arrangerat tidigare i år med Domino Kai, Sabina Baltzar Roth och Mirelle Gyllenbäck.

Kvällen avslutas på Etablissemanget med Re:Orient Club festivalspecial. DJ Neva Deelay blandar turkisk pop och elektrobeats. Live på scen blir det romsk dans.

Roma Festival 2013 är ett samarbete mellan Re:Orient och Södra Teatern.

Fakta Roma Festival 2013

Roma All Star Party Night