Sebbe Staxx från Kartellen till nyktra nattklubben Sober

Sebbe Staxx från svenska hiphopgruppen Kartellen kommer spela på den nyktra klubben Sober den 26 december. Det blir första liveframträdandet på Sober, som drivs av komikern Mårten Andersson och Södra Teaterns nattklubbsansvarige Martin Johansson. Klubben har varit en succé sedan starten i september då Kägelbanan fylldes med 800 spiknyktra och partysugna själar. Sebbe Staxx, som tidigare varit i blåsväder för sina texter och sitt kriminella förflutna, är idag praktiserande kristen och lever ett nyktert liv.

Att Sebbe Staxx funnit Jesus är något han berättat om i bland annat den kristna tidningen Dagen, där han förklarar att han numera väljer ljusets och kärlekens väg istället för mörkrets och hatets. Staxx har även blivit drogfri.

– Som nykter alkoholist välkomnar jag verkligen intiativ av detta slag. Stockholm behöver Sober och det är en ära att få vara en del av ett så bra evenemang! Kartellen backar sober till 110%, säger Sebbe Staxx.

Idén till klubben Sober kom från Martin Johansson och Mårten Andersson, som tidigare i år valde att bli helnykterist men för det inte ville vara förvisad till stillsamma hemmakvällar. Att det fanns ett latent sug efter en nykter nattklubb visade sig genom det överväldigande gensvar som kom från både allmänheten och svensk samt utländsk media, som i en mängd artiklar uppmärksammat klubben.

Kartellen består av medlemmarna Kinesen, Sebbe Staxx, Kaka och Maskinisten. De beskriver sin musik som verklighetsrap och skildrar i sina texter en hård miljö i landets miljonprogramsområden. Första singeln Gå loss kom 2009 och första albumet Reflektion år 2011. Första släppet på ett majorbolag var det framgångsrika albumet Ånger & kamp, som 2013 följdes upp av Ånger & kamp del 2.

Vad: Sebbe Staxx från Kartellen live på klubben Sober
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Fredag 26 december, kl 22-02

Gustav Idhammar, pressansvarig, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78
Martin Johansson, nattklubbschef, martin.johansson@sodrateatern.com, eller 070-916 81 14

Snabbfakta

Svenska hiphopgruppen Kartellen kommer spela på Södra Teaterns nyktra nattklubb Sober den 26 december 2014.

Citat

Som nykter alkoholist välkomnar jag verkligen intiativ av detta slag. Stockholm behöver Sober och det är en ära att få vara en del av ett så bra evenemang! Kartellen backar sober till 110%.
Sebbe Staxx