Sissy bounce-pionjären Katey Red till Södra Teatern

2011 gästade sissy bounce-artisten Big Freedia Södra Teatern. Nu har turen kommit till en annan av genrens förgrundsfigurer: Katey Red. Den 11 oktober kommer hon till Södra Teatern tillsammans med New Orleans-dj:n Rusty Lazer och två dansare - för att sudda ut gränserna mellan artist och publik.

Bounce har sin hemvist i New Orleans lokala hiphopscen, med musikaliska rötter i en call and response-tradition från hiphopens tidiga år. Soundet karaktäriseras av maskinella beats, snabb rap och extroverta sexuella texter. Här har även utvecklats en mycket speciell undergenre, av vissa kallad "sissy bounce". I hiphop-sammanhang är detta något så unikt som en lek med identiteter där gränserna mellan publik och artister såväl som kön är flytande. Det är en gatukultur som växt fram ur 90-talets svarta bostadskvarter i New Orleans och som bär med sig drag av stadens rika musikalliv, dragkultur och extravaganta traditioner. Dansen som ackompanjerar musiken utgörs av snabba rörelser med rumpa och höfter, lika utmanande som intensiva.

Den massiva evakuering som orkanen Katrina förde med sig resulterade i att bounce-musiken började spridas även utanför New Orleans, och idag har delar av den hunnit nå en bredare publik. Ett exempel på det är producenten Diplo som förra året släppte singeln ”Express yourself” med bounceartisten Nicky Da B.

2011 gästade bounceikonen Big Freedia Södra Teatern. Nu kommer Katey Red till Södran - sissy bouncens pionjär och en av scenens starkaste representanter såväl i New Orleans som utanför staden. Hon gästar tillsammans med dj:n Rusty Lazer och två dansare. Förutom att uppträda flitigt har Katey Red kunnat ses i ett avsnitt av HBO:s tv-serie ”Treme”.

Kvällens inleds med prova på-workshop i bounce öppen för alla. Kom, ta plats och dansa! Workshopen börjar 19.00 i festvåningen/Sjuan på Södran Teatern.

Vad: New Orleans Bounce Night featuring Katey Red & Rusty Lazer (USA)
Var: Södra Bar, Södra Teatern
När: Den 11 oktober, 21.00