Sista chansen att se Wear it like a crown i Stockholm

Cirkus Cirkör gör en sjätte spelperiod med succéföreställningen Wear it like a crown på Södra teatern i Stockholm. Gästspelet pågår från och med den 21 november till den 28 november. Över 27 000 personer har sett den på Södra teatern och föreställningen har spelats över 300 gånger i Europa och USA sedan premiären i april 2010. Detta gör den till tveklöst en av Cirkus Cirkörs största publiksuccéer.

”Det känns jättebra att återigen spela Wear it like a crown på Södra teatern, som kommit att bli en del av ’Wear it like a crown-familjen’. Vi har ju haft fem spelperioder här med föreställningen så det är som att komma hem! Denna gång kommer publiken att få se en ny, utvecklad version. Vi kommer att jobba med delvis nytt låtmaterial av Rebekka Karijord och med en ny fantastisk ring- och handstående-artist som heter Manda Rydman. Det ska bli spännande att lära känna hennes karaktär som Mistress of Mayhem och se hur hon påverkar föreställningen och dynamiken i ensemblen”, säger Tilde Björfors, konstnärlig ledare på Cirkus Cirkör.

Wear it like a crown är regisserad av Tilde Björfors. Musiken i föreställningen är komponerad av Rebekka Karijord och titeln Wear it like a crown är hämtad från hennes album The noble art of letting go. Musiken är tagen från det albumet och senaste skivan We become ourselves som släpptes i september i år. I denna tragikomiska och absurda föreställning utforskas kaos och ordning och hur risker förvandlas till möjligheter. Det handlar om att välja att bära våra misslyckanden, rädslor och tillkortakommanden som en krona. Och att putsa den och bära den med stolthet.

I ett snurrande scenrum rör sig cirkusartisterna genom en värld av illusioner, skuggspel, knivkastning, akrobatik, jonglering och dramatik. Sex udda karaktärer, som alla känner sig ensammast på jorden, brottandes med varsitt dilemma. De har var och en sitt eget sätt att försöka nå fram till varandra, bland annat genom pingisbollar och sugproppar. I Wear it like a crown fortsätter regissören och cirkusdirektören Tilde Björfors att undersöka livets stora frågor i förhållande till cirkusens värld. Föreställningen är skapad i ett försök att förstå den kaosartade ordning som råder i höger hjärnhalva.

Wear it like a crown är en del av Tilde Björfors forskningsarbete vid Dans och Cirkushögskolan där hon undersöker möjligheter och risker i forskningsprojektet ”Nycirkus som gränsöverskridare i konst och samhälle”. Forskningsprojektet har cirkusen och cirkusartisterna som utgångspunkt men är tvärvetenskapligt och innefattar forskare från andra kunskapsområden som ekonomi/ledarskap, psykologi/neurologi, etnologi/pedagogik och filosofi. Projektet finansieras av Vetenskapsrådet.

Sagt i pressen
"Cirkus Cirkör får upp Storans publik i brygga med Wear it like a Crown." /GT
"Cirkus med magi och hjärta" / DN
"Att se Cirkus Cirkör för första gången är som en uppenbarelse" / Sydsvenskan
"En hisnande cirkusupplevelse" / SvD
"... är av högsta klass och som publik vacklar man ut med ett Wow! på läpparna." /PT

Ensemble:

Cirkuskoreograf: Molly Saudek
Cirkusrigg och trosskonstruktion: Ulf Poly Nylin och Anders Freudendahl
Textbearbetning: Kajsa Bolin

Wear it like a crown, Stora Scen, Södra Teatern.
Datum: Den 21, 23, 24 november och 28 november, kl 19.00, den 25 november, kl 16.00.
Södra Teaterns barer och restauranger öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist

adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/