Skandinaviens första Voguefestival på Södra Teatern

World of Vogue, Skandinaviens första Voguefestival, går av stapeln på Kägelbanan den 12 mars. På programmet står workshops i vogueing med världens största voguestjärnor, panelsamtal och en avslutande voguebal. En av Voguescenens största legender, originaldansaren från Madonnas Blonde Ambition Tour - José Xtravaganza finns på plats.

Vogueing uppstod i New York under 80-talet och inspirationen kom från modetidningen Vogues omslagssidor, och byggde på modellernas poser, vilka det gällde att få till så vasst som möjligt, helst vassare än sina motståndare. Voguarna utmanar nämligen varandra i dueller som äger rum på stora baler där det tävlas i olika kategorier. Det finns ett helt spektrum av färgstarka roller att gestalta på catwalken, där dans är en del, samtidigt som utstyrsel och attityd är en annan. På voguebalen lämnas hämningarna vid dörren och fantasin får blomma.

Strike a pose, Strike a pose, Vogue, vogue, vogue, Vogue, vogue, vogue Madonna

1990 släppte Madonna världshiten ”Vogue” och voguedansen blev då snabbt en sensation, men få vet om att den levt vidare och spritt sig över hela världen. Idag finns voguescener från Paris och Taiwan till Tokyo och Moskva. Vogueing har blivit en global konstform som inspirerar popstjärnor som Beyoncé, Rihanna och Lady Gaga och voguescenen är hetare än någonsin.

Många känner nog till dansen vogue främst genom Madonnas superhit med samma namn. Men vad få vet är att hon inspirerades av en fantastisk kultur som är så mycket mer än bara en dans. Det är en fantasivärld, en blandning mellan catwalk, maskerad, danstävling och århundradets fest. Nu tar vi voguekulturen till Sverige, berättar Petter Wallenberg.

Bakom arrangemanget för World of Vogue Ball 2016 står Petter Wallenberg (Mums Mums), Aviance Milan, Anna Ninja och Bianca Ninja från det svenska voguegruppen P*fect.

Fakta World of Vogue 2016
När: 12 mars kl.15:00-05:00, Kägelbanan, Södra Teatern
Tider: 15:00- 18:00: Paneldebatt (fri entré)
19:00- 00:00: World of Vogue Ball
00:00-05:00: Efterfest
Entré: 280 kr för förköp och 180 kr till efterfesten i mån av plats.

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

Citat