Södra Teatern & Woah Dad! presenterar:Hiya wal Âalam live + DJ's Karim and Karam

Hiya wal Âalam är ett samarbete mellan en grupp tunisiska musiker och producenten Olof Dreijer från The Knife.  Gruppen som leds av kompositören och slagverkaren Houwaida Hedfi är just nu på turné i Europa och USA och gör ett exklusivt gästspel på Södra Teatern den 26 november.

Houwaida Hedfi tillhör en ny generation av alternativa musiker från Tunisien som inte vill begränsa sig till en stil och som är lika bekväm i rollen som textskrivare och kompositör som sångare och musiker. I det nya bandet mixas traditionella nordafrikanska rytminstrument som bendir, djémbé och krekeb med elektroniska beats och akustiska melodier mixas upp med miljöljud och ordlös sång.

För några år sedan var jag i Tunisien för att jobba med ett kulturprojekt ”Sawtuha” och träffade då Houwaida Hedfi. Jag hjälpte henne med några av hennes produktioner och samarbetet växte och mynnade ut i gruppen Hiya wal Âalams. Nu släpper vi snart platta och turnerar i både USA och Europa, berättar Olof.

Olof och jag kompletterar verkligen varandra, han ser detaljer som jag ignorerar och vice versa. På så sätt missar vi inget i vårt gemensamma skapande, berättar Houwaida om samarbetet.

Hiya wal Âalams musik befinner sig i spänningsfältet mellan en levd erfarenhet och drömmens fantasivärld. Det är fängslande, komplext och enkelt på samma gång. Musiken pendlar mellan intima melodier och intensiva uttryck. På konserten spelas mest musik från det nya albumet men även nya låtar som skapats i en kollektiv process med hela gruppen.

Bandet består av:
Houwaida Hedfi (bendir, djémbé, keyboard, krekeb och elektroniska trummor). Konstnärlig ledare för Hiya wal Âalams.

Olof Dreijer (flöjt, keyboard, krekeb, elektroniska trummor) som tillsammans med systern Karin Dreijer bildar electropopbanden The Knife. Han är även verksam som producent med det egna skivbolaget Rabid Records.

Jalal Albess (bouzuki och krekeb) som är Palestinier och studerar violin på Institut Supérieur de Musique de Tunis.

Anissa Hammami (guembri, elgirarr, krekeb) som är bildkonstnär i bandet och spelar bl a det traditionella nordafrikanska instrumentet guembri.

Taha Ennouri (trummor, bas, keyboard, krekeb) som är multiinstrumentalist och även jobbar i det eget musikprojektet, “ArkTah'”.

Radhi Chaouali (violin, krekeb) som studerar violin på Institut Supérieur de Musique de Tunis och som anses vara en av de mest lovande violinisterna i Tunisien.

DJ´s: Karim och Karam (Karin Dreijer och Maryam Nikandish) Lyssna här

Under kvällen firar vi även releasen av I Am Drum #1 som är den första volymen i en serie på Woah Dad! med det bästa från Ghana till Madagaskar till Mali, Benin och Burkina Faso. 60/70/80-tal. Woah Dad! är en nystartad skivetikett som även ger ut artister som Håkan Hellström, Dolores Haze, Jonas Bergsten, Vita Bergen och Nicole Sabouné.

Vad: Södra Teatern och Woah Dad! presenterar Hiya wal Âalam + DJ´s Karim and Karam
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 26 november kl. 21:00
Hur: Entré 200 kr inkl. skiva (100 kr på dörren utan skiva), åldersgräns 18 år

Mer information:
Södra Teaterns hemsida
Hiya wal Âalams hemsida
Lyssna här

Lena Törner, pressansvarig, 070-602 26 36, lena.torner@sodrateatern.com

Södra Teatern AB är ett helägt dotterbolag till Riksteatern. Huset rymmer Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt likväl som restaurang och barer. VD och konstnärlig ledare är Ingmari Pagenkemper. Hela Södra Teaterns program, information om huset, och hjälp att boka biljetter, bord och konferenslokaler finns på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://news.cision.com/se/sodra-teatern

Citat

Olof Dreijer
Olof och jag kompletterar verkligen varandra, han ser detaljer som jag ignorerar och vice versa. På så sätt missar vi inget i vårt gemensamma skapande.
Houwaida Hedfi