Södra Teatern anordnar Södran DJ Academy för etablerade dj:s och musikentusiaster

Södra Teatern vill stärka dj:ing som yrke och konstform och följer upp förra årets uppskattade Dj Academy med en ny helg för nyfikna och ambitiösa dj:s. Den 16-18 augusti anordnas Södran DJ Academy på Kägelbanan med workshops och gästföreläsningar.

Förra året arrangerade Södra Teatern DJ Academy för första gången. En tre dagar lång utbildning där etablerade DJ:s och musikintresserade fick möjlighet att fördjupa sina kunskaper inom dj:ande. Arrangemanget blev mycket uppskattat och i sommar är det dags igen. Under tre dagar, den 16-18 augusti, kommer Södran DJ Academy att anordna gästföreläsningar, workshops och introduktion till ny musik och nya stilgrepp. Deltagarna kommer att få fördjupa sig i dj-historien och lära sig avancerade tekniker och hur man blir bättre på att planera och lägga upp ett set.

Niclas Pereira dos Reis Lindblad, DJ och konsertproducent på Södra Teatern, står bakom projektet. Han har märkt att dj-yrket i Sverige har fått en förhöjd status under det senaste året.

- Swedish House Mafias tre spelningar på Friends Arena i höstas, housefestivalen Summerburst och att dj:s har fått en alltmer framträdande position på rockfestivaler gör att det pratas mer om dj:s som musiker. Dansmusik och dj-kultur har tidigare varit ganska underground i Sverige, men det har ändrats och synen på dj:ande som en seriös konstform har blivit mer etablerad. Samtidigt är dj-kulturen mer än house och hittlistor och det är det vi vill visa genom att ta ett samlat grepp om vad det innebär att vara dj, säger Niclas Pereira dos Reis Lindblad.

Södran DJ Academy är gratis och vänder sig till ambitiösa dj:s och musikintresserade som vill utveckla sitt kunnande och sina färdigheter. I år kommer tonvikten att ligga på workshops där deltagarna får fokusera på det praktiska utförandet och att lära sig olika tekniker. Utbildningen leds av Calle Dernulf (P3 Dans och mångårig musikjournalist) och Fredrik Nyberg (DJ Nibc). Det blir även gästföreläsningar med erfarna producenter och dj:s som Jesper Dahlbäck, Miss Dilemma, Ulmox och Mad Mats. Fler föreläsare och medverkande tillkommer.

Södra Teatern vill med Södran DJ Academy lyfta fram dj-kulturen som den viktiga och seriösa del av musikvärlden som den faktiskt är. På dansgolvet sätts tanken och känslan i rörelse, där dansas det över gränser och där vågar man sig utanför boxen.

Södran DJ Academy tar emot sexton deltagare och i ansökan ingår att göra en mix som speglar den ansökande som dj. Anmälan görs på www.sodrateatern.com.

Södran DJ Academy äger rum den 16-18 augusti på Kägelbanan vid Södra Teatern.
Pedagoger: Calle Dernulf (P3 Dans) och Fredrik Nyberg (DJ Nibc). Gästföreläsare: Jesper Dahlbäck, Miss Dilemma, Ulmox och Mad Mats.

Kursen innehåller:
– Gästföreläsningar med verksamma dj:s och producenter
– Introduktion till ny musik och annorlunda genrers
– Historia - då och nu
– Musikteori och låtstrukturer
– Utrustning, teknik och verktyg (Dj decks, Serato, Vinyl, Traktor)
– Mixning, timing, scratching, avancerade tekniker och funktioner

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78