Spansk musiknatt inleder Södra Teaterns sommarsäsong

Södra Teaterns sommarsäsong startar i spansk anda. I samarbete med Spaniens Ambassad, Spanska Turistbyrån i Stockholm och UFI (Den Fonografiska Oberoende Föreningen) arrangeras för andra året i rad En Vivo, en kväll med den spanska oberoende musiken. Fredag den 1 juni uppträder duon Amaral och soloartisten Anni B Sweet. Förvänta er prisbelönt poprock och rika melodier av två intressanta artister från Spaniens indiescen.

Först ut på fredag är soloartisten Anni B Sweet. Ana López Rodríguez kommer från Malaga och har skrivit låtar sedan sju års ålder. Under tonårstiden spelade hon i en rad olika band och 2007 inledde hon sin solokarriär. Musiken är folkinfluerad indie och hennes låtskrivande har bland annat resulterat i utnämningar som ”Artist sensation 2009” av tidningen El País. Anni B Sweet är sedan ett tag tillbaka signad av Subterfuge Records, Spaniens största oberoende skivbolag, som gett ut hennes debutalbum ”Start, restart, undo” 2009. Musiken är vid första ögonblicket enkel men vid närmare lyssning så stiger välarbetade arrangemang fram, rika melodier och ganska kluriga ljudlekar. Hon har även blivit uppmärksammad för sin akustiska cover av A-Ha:s ”Take on me”

Andra akt denna kväll är Amaral, en duo från Zaragoza bestående av sångerskan Eva Amaral och gitarristen Juan Aguirre. De två sammanstrålade 1997 och flyttade till Madrid för att arbeta helhjärtat med musiken. Soundet är poprock med inslag av latin, synthar, folkmusik och poetiska texter. Förutom att ha släppt en rad framgångsrika album har duon vunnit MTV Europe Music Award för 2002 års album ”Estrella de mar” och samarbetat med artister som Moby och R.E.M.-gitarristen Peter Buck. De senaste åren har de toppat skivförsäljningen i hemlandet och fått en rad priser och utmärkelser. Senaste albumet ”Hacio lo salvaje” släpptes 2011.

Båda spelningarna görs i samarbete med Spaniens Ambassad, Spanska Turistbyrån i Stockholm och UFI (Den Fonografiska Oberoende Föreningen).

Anni B Sweet och Amaral
Södra Bar, Södra Teatern, fredag den 1 juni, första band på scen 21.00
Södrans barer och restaurang öppnar 17.00.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@riksteatern.se eller 070-637 59 78, 08-531 99 420

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/