Sparks återvänder till Sverige – Ger soloturnén The Revenge of Two Hands, One Mouth

I höstas uppträdde Sparks på Södra Teatern med föreställningen Two Hands, One Mouth där de omtolkade och dekonstruerade sånger från en omfattande karriär. Nu följer Ron och Russell Mael upp den hyllade turnén med The Revenge of Two Hands, One Mouth. En konsert där de fortsätter att omstöpa låtar ur sin digra produktion – med endast keyboard och sång. Till Södra Teatern den 12 december.

I oktober 2012 gav Sparks två utsålda konserter på Södra Teatern med turnén Two Hands, One Mouth. Konceptet gick ut på att omtolka och dekonstruera låtar ur bandets unika och digra produktion - med endast keyboard och sång. Med sin sedvanliga nyfikenhet tog Ron och Russell Mael sig an favoriter som ”This town ain’t big enough for both of us” och ”The number one song in heaven”. Tanken var att överföra intensiteten och aggressionen i det större scenshowformatet till ett mer avskalat sammanhang, och såväl publik som kritiker hyllade resultatet. Turnén spelades in och gavs ut våren 2013, bandets första livealbum någonsin.

Nu återvänder Sparks till Stockholm och Södra Teatern med The Revenge of Two Hands, One Mouth. En turné där de fortsätter att omarbeta minnesvärda ögonblick från sin karriär, sånger som inte getts chansen att framföras i ett mer naket format. Nu kommer de presenteras genom endast Russells röst och Rons keyboard - själva essensen av Sparks: de intelligenta texterna, de enastående melodierna och två oefterhärmliga scenpersonligheter.

Biljetter till konserten på Södra Teatern släpps den 30 september på www.sodrateatern.com.

Sagt om Two Hands, One Mouth
“Top 5 Gigs Of 2012”,
The Independent
“Gig of the year? Quite possibly...”
, LouderThanWar
“Ron and Russell retain the muscle, the gravitas of the original but add a rare sparsity.”
, Clash Music
“In any sane universe Sparks are big. It’s pop that got small.”, Independent on Sunday

Sparks

Sparks bildades 1971 i Los Angeles av bröderna Ron och Russell Mael och har experimenterat sig fram inom de flesta genrer; från glamrock till synthpop, new wave, dansmusik och electronica. Genombrottsalbumet ”Kimono my house” (1974) gick rakt upp på topp fem på den brittiska försäljningslistan och innehöll klassiska hits som ”This town ain’t big enough for both of Us” och ”Amateur hour”. När de 1979 valde att radikalt lägga om kursen med albumet “No. 1 In Heaven”, inspelat i samarbete med legendariska discoproducenten Giorgio Moroder, var det många som höjde oförstående på ögonbrynen - idag är detta ett album som kommit att räknas som banbrytande i sitt slag. Med ”Lil’ Beethoven” (2002) tog Sparks återigen ett kliv ut ur befintliga ramar – och sålde ut 4 kvällar på Södra Teatern med en show som hyllades av såväl press som publik. 2009 gjorde de ”The Seduction of Ingmar Bergman” i samarbete med Radioteatern vid Sveriges Radio och Södra Teatern. Albumet, som är duons första musikal, är nu planerad att bli film.

Sparks har gästat Södra Teatern 2003 (det första svenska framträdandet på 25 år), 2004, 2006 och 2009. Vid besöket 2004 passade de på att spela in dvd:n ”Lil' Beethoven - Live in Stockholm.”

Vad: The Revenge of Two Hands, One Mouth, med Sparks
Var: Stora Scen, Södra Teatern