Stockholm Burlesque Festival bjuder på spektakulära och rika kulturuttryck på Södra Teatern

Snart är det dags för höstens stora burleskarrangemang i Stockholm. Den 4 oktober startar den tredje upplagan av Stockholm Burlesque Festival på Södra Teatern. Det blir en vild och elegant show med artister från Sverige, Europa och USA. Ett program fyllt med burlesk, boylesque och kabaret och även fotoutställning och dj:s. Festivalen fortsätter på Nalen den 5 oktober och avslutas med burleskloppis den 6 oktober.

Burleskkulturen är väl rotad på Södra Teatern. I höst spänner Stockholm Burlesque Festival sina muskler extra mycket och presenterar sin tredje upplaga, med artister från Sverige, Europa och USA. Det blir allt från klassisk burlesk och neoburlesk, boylesque, queerlesque, kabaret, musik och dans. Uppträder gör bland andra; Armitage Shanks från Seattle, en artist känd från filmen ”Burlesque Assassins” som har turnerat med världens största burlesk och karnevalevenemang, Minnie Tonka, framstående burlesktjärna från New York, Banbury Cross, en av Europas största burleska showgirls känd för sina Marilyn Monroe-tolkningar, och Mr Pustra, performancekonstnär som kombinerar konst, mode, kabaret och vaudeville i spektakulära nummer. Den svenska burleskscenen representeras av bland andra Blackbird Burlesque Cabaret, Fräulein Frauke och Lily Deluxe.

Förutom show blir det fotoutställning där den engelska fotografen, samt medproducent i festivalen, John Paul Bichard och den finska fotografduon Atelieri O. Haapala porträtterar burleskkulturen runtom i världen. Utställningen går under namnet ”Unreality” och visar bilder från Bichards serie av fotografiska verk som fångar kreativiteten, personligheten och estetiken hos några av de största artisterna inom modern burlesk. Atelieri O. Haapalas bilder är nostalgiskt fiktionsartade foton inspirerade av estetik från 1800- och början av 1900-talet. Dessutom blir det bar, mingel och dj:s.

Lördag den 5 oktober fortsätter Stockholm Burlesque Festival på Nalen med workshops under dagen och gala och tasseltwirl-tävlingen ”Octbooberfest” på kvällen. Tävlingen samlar in pengar till bröstcancerfonden och Rosa Bandet-kampanjen. Vinnare utses av en jury bestående av Project Runway-vinnaren Naim Josefi samt Banbury Cross och Minnie Tonka.

Det blir även showcase av burlesk- och kabaret, rockabillybandet The Troubled Three spelar live och två dansgolv med dj:s som håller tempot uppe till sent in på småtimmarna. Söndag den 6 oktober avslutas festivalen med burleskloppis och burlesk scenshow på bygdegården Anna Whitlock.

Mer info och fullständigt program finns på www.stockholmburlesquefestival.com

Högupplösta pressbilder fria att använda så länge de krediteras finns här: http://www.johnpaulbichard.com/shoots/sbfpress2013

Medverkande artister på Södra Teatern
Armitage Shanks (US), Banbury Cross (UK), Minnie Tonka (US), Mr Pustra (UK), Apathy Angel (US), Aurora Galore (UK), Blackbird Burlesque Cabaret (SWE), Burkläsk (SWE) Champagne Sparkles (CAN), Eliza Delite (UK), Fräulein Frauke (SWE), Honey Lulu (IT), Itty Bitty Tease (FIN), Lady Fransesca (SWE), Lily Deluxe (SWE), Lou Safire (UK), Pepper Sparkles (FIN), Ruby Luscious (SWE), Sir Willy Waterlilly (FIN), Trixi Tassels, Valentina del Pearls (FR), Yvette les Fesses (SWE).

Stockholm Burlesque Festival är producerad av "Bichard Studios" - artisten och producenten Fräulein Frauke och konstnären och fotografen John Paul Bichard.

Fakta The International Stockholm Burlesque Festival
Var: Stora Scen, Södra Teatern.

När: Den 4 oktober, 20.00.
Festivalen äger även rum den 5 oktober på Nalen, och den 6 oktober på bygdegården Anna Whitlock, Eriksbergsgatan 8B (burleskloppis och shower).