Svenska Stand-Up galan 2013 på Södra Teatern

I augusti är det dags igen. Då äger Sveriges enda officiella gala för stand up comedy rum på Södra Teatern. Vem blir årets vinnare? Vem är årets nykomling på humorhimlen? Och vem kammar hem årets hederspris? Den 27 augusti får publiken veta. Efter prisutdelningen blir det mingel i Södra Bar med komikerna. Konferencier är Mårten Andersson.

I augusti samlas den svenska humoreliten traditionsenligt på Södra Teatern. För 12:e året i rad anordnas årets viktigaste stand up comedy-händelse där de främsta priserna som går att få inom svensk stand up delas ut – Svenska Stand-Up galan. Under kvällen kommer bland annat Årets kvinnliga och Årets manliga komiker att koras, samt Årets nykomling som får ett pris på 25000 kronor. 2013 års gala är mer svårtippad än någonsin, enligt Özz Nûjen som är juryns ordförande och en drivande kraft bakom galan.

- Det är förmodligen en av de svåraste och mest ovissa galorna eftersom svensk stand-up utvecklats och utvecklas på ett enormt bra sätt, både publikt och kvalitetsmässigt.

Özz Nûjen ser en tydlig trend inom svensk stand-up som är både positiv och fördjupande.

- Allt fler komiker sätter upp egna soloturnéer och går in på djupet i sig själv men även i samhället. Att antalet klubbar ökar markant i hela Sverige är också väldigt glädjande och positivt.

Kvällens gästartist är Magnus Betnér som tillsammans med Özz Nûjen kommer att stå för underhållningen. Konferencier är Mårten Andersson, den drivande kraften bakom stand-up klubben RAW i Stockholm och anordnare av flertalet klubbar, koncept och turnéer. Efter prisutdelningen blir det fest och mingel i Södra Bar med komikerna.

Juryn för Svenska Stand Up-galan består i år av Özz Nûjen (juryns ordförande),  Lena Frisk (Malmö Comedy Klubb), Elin Nordén (Malmö Comedy Klubb), Fritte Fritzson (Oslipat), Marcus Johansson (Oslipat), Cecilia Stenborg (Rubys Göteborg) och Janne Westerlund (Stockholm Comedy Club).

Tidigare års vinnare är bland andra Henrik Schyffert, Babben Larsson Johan Glans, Petra Mede, Ann Westin, Magnus Betnér , Karin Adelsköld och Al Pitcher.

Vad: Svenska Stand-Up Galan, Sveriges enda officiella stand up-gala
Var: Stora Scen, Södra Teatern, Stockholm
När: Tisdag den 27 augusti, 19.30. Mingel med komikerna i Södra Bar efter prisutdelningarna.
Svenska Stand Up-galan arrangeras för 12:e året i rad. Sedan 2006 hålls den på Södra Teatern. Arrangörer är Nujen Media AB och Södra Teatern.

Uppträder gör: Magnus Betnér och Özz Nûjen plus hemliga gäster och kända prisutdelare
Konferencier: Mårten Andersson

Priser delas ut i kategorierna
Årets kvinnliga komiker
Årets manliga komiker
Årets nykomling
Juryns hederspris går till de som betytt mycket för svensk stand up i år eller genom åren
Årets skrattstock går till den eller de som gjort något betydande och utvecklat svensk standup i TV/radio eller på webben.