Sveriges bästa komiker utses vid gala på Södra Teatern

Den 26 augusti arrangeras för trettonde gången Svenska standupgalan, kvällen då de bästa insatserna inom svensk ståuppkomik under det gångna året ska premieras. För första gången sker galan i regi av ståuppklubben Oslipat, som tar över stafettpinnen från Özz Nûjen och Stockholm Comedy Club. Framträder under kvällen gör bland andra Soran Ismail och Ann Westin.

Kvällens värdar är Josefin Johansson och Marcus Johansson. Josefin har hörts i radioprogram som Pang Prego och i egna podden Crazy Town och hon har medverkat i program som Extra Extra och Robins. Marcus är en av Oslipats grundare och har skrivit manus till en lång rad radio- och tv-program.

Soran Ismail och Ann Westin dyker upp och gör humorinslag och bland prisutdelarna kan nämnas Jesper Rönndahl och Anna Lena Bergelin. Som en extra bonus kommer publiken att få se exklusiva scener ur den nya musikalen Amalia - Princess of comedy.

Priser delas ut i följande kategorier: Årets manliga komiker, Årets kvinnliga komiker, Årets nykomling (som förutom äran får en check på 25 000 kr av Läkerol), Årets skrattstock (som går till någon som som gjort något bra inom radio, tv eller på nätet) och Juryns hederspris.

Det är fjärde gången Marcus Johansson är konferencier för galan och han lovar ett högt tempo.

– Vare sig man jobbar med humor eller bara älskar standup så kommer man få en kanonkväll, berättar Marcus.

Vad: Svenska standupgalan
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: Tisdag 26 augusti, kl 19:00

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78