Taken By Trees till Södra Teatern

Taken By Trees släppte nyligen albumet “Other worlds”, en skiva som fått ett varmt mottagande både i svensk och utländsk musikpress. Nu är det dags för en Sverigeturné. Den 12 december kommer Taken By Trees till Södra Teatern.

På Sveriges Radio P3 har de sedan slutet av sommaren spelat singlarna ”Large” och ”Dreams” och Musikguiden fullkomligen älskar Taken By Trees. För drygt en månad sedan var Taken By Trees förband till Jens Lekman på hans USA-turné men nu är det äntligen dags för en egen Sverigeturné.

Mångsidiga Victoria Bergsman blev internationellt känd som frontkvinna i The Concretes och för hennes medverkan på Peter, Björn & Johns världshit ”Young Folks”. Hennes Taken By Trees väckte omedelbart mycket stort intresse i media och debutalbumet ”Open Field” fick fina recensioner både i Sverige och utomlands.

Med uppföljaren ”East Of Eden” bjöd hon på en musikalisk resa inspirerad av sufitraditionen. Albumet är inspelat i Pakistan under minst sagt kaotiska förhållanden och har en nerv och närvaro som fick fans och kritiker att jubla. Såhär skrev Jan Gradvall i DI Weekend där han gav albumet högsta betyg; ”På ett sätt kan man beskriva ”East of Eden” som en svensk ”Graceland”, det epokgörande album som Paul Simon till stor del spelade in i Sydafrika. Även om rytmerna är exotiska är det distinkt popmusik som aldrig glömmer bort att vara popmusik”.

Taken By Trees söker ständigt nya vägar och inför det aktuella albumet ”Other worlds” flyttade hon till USA och skrev kontrakt med prestigebolaget Secretly Canadian som precis som fans och media funnit en fristad i albumets befriande och omslutande ljudbild.

Såhär skriver Elin Unnes på Svenska Dagbladet, som ger Taken By Trees nya album ”Other Worlds” högsta betyg:

”Victoria Bergsman är drottningen av att, med hjälp av ljudfragment, översätta verkliga resor till imaginära musikvärldar. På hennes förra skiva fick vi följa med när hon besökte ett intellektuellt, sufiskt Pakistan. ”Other Worlds” är istället en astralresa till en plats där dub kommer från Hawaii och ”Cocktail” förvandlats till en av världens mest djupsinniga filmer. Det är hennes egen resa till paradisön som inspirerat skivan, producerad av Henning Fürst från The Tough Alliance, och låtarna är dränkta i tropiska ljud. Det är skört och drömskt, på samma gång bedövande vackert och ljuvligt opretentiöst”.

Den 12 december uppträder Taken By Trees på Södra Teatern. Efter det spelar hon även på Inkonst i Malmö, den 13 december, och Stadsteaterns Foajébar i Göteborg, den 15 december.

Taken By Trees, Stora Scen, Södra Teatern, 12 december, 19.00.

Adrian Hörnquist

adrian.hornquist@sodrateatern.com

Södra Teatern är en del av Riksteatern och Sveriges internationella scen för musik, teater och debatt. Hela Södra Teaterns program hittar du på www.sodrateatern.com. Pressbilder och pressmeddelanden finns på http://sodrateatern.com/sv/Press/Pressmaterial/