TAWASUL – en kväll med hiphop från Libanon, Egypten och Sverige på Södra Teatern

Några av de tonstarkaste hiphopartisterna i Libanon och Egypten sammanförs med en grupp svenska musiker under artisten Hanounehs ledning. Med projektet Tawasul ger de röst åt kampen för mänskliga rättigheter. I början av september sker workshops och spelningar i Beirut och därefter i Malmö, Stockholm och Uppsala. Den 24 september gästar projektet Södra Teatern.

Den växande undergroundscenen i Mellanöstern är dynamisk och livaktig, men behöver inspiration och stöd. Mänskliga rättigheter kränks och yttrandefrihet hämmas runtom i regionen. I juli 2011 greps till exempel den libanesiske artisten Zeid Hamdan med anledning av en av hans sånger där han uppmanar presidenten att bli av med krigsherrar och korruption.

I Egypten under president Mubaraks ledning mötte artister förtryck om de kritiserade regeringen. Nu fruktar de istället det ökande inflytande konservativa islamistiska grupper fått, som kräver censur och inskränkningar av den konstnärliga friheten. I Syrien har kriget gjort kreativ verksamhet praktiskt taget omöjlig och många musiker har flytt landet, medan andra har ställt sig bakom regeringen för att undvika problem. Konstnärer av palestinskt ursprung är utspridda över hela regionen och försöker ge röst åt en ständig kamp från sin exilposition.

Tawasul är ett samarbete mellan Södra Teatern, Re:Orient, Don Dada, Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds Universitet och Al Shams Cultural Center i Beirut. Projektet sammanför nu artister och aktivister från olika håll i arabvärlden med svenska musiker för att utbyta erfarenheter, spela ihop och spegla varandra. Resultatet av mötet blir workshops, en musikinspelning och föreställningar som belyser brännande frågor om demokrati och yttrandefrihet och ger röst åt det som vi har gemensamt: Kampen för mänskliga rättigheter och frihet.

Medverkar i projektet gör bland annat:

Deeb, hiphopartist och poet från Egypten som började sin karriär 2005. Tillsammans med Mohamed Yasser bildade han duon Wighit Nazar som blev ett succéprojekt. Numera är han soloartist och debutskivan heter ”Cairofornia”. Deeb var aktiv under protesterna på Tahrirtorget genom att framföra sina låtar och sin poesi för folkmassorna.

Hanna Cinthio, med artistnamnet Hanouneh, leder Tawasul-projektet. Hon är svenskan som har gjort sig ett namn i Mellanöstern där hon samarbetat med de främsta artisterna på den arabiska hiphopscenen. Hon blandar reggae, soul och hiphop med vassa texter. Med sig på scenen har hon The Awakening Band. Hanna är vid sidan om artisteriet också doktorand på Malmö Högskola, där hon skriver om normkonflikter.

DJ Lethal Skillz från Libanon, en sann pionjär inom den arabiska hiphoprörelsen, är en etablerad producent och DJ i världsklass. Han har sammanfört artister från hela Mellanöstern på albumen ”New World Disorder” och ”Karmageddon”.

Fler artister kan tillkomma.

I Sverige deltar projektet i den konferens som Centrum för Mellanösternstudier vid Lunds Universitet arrangerar den 19-21 september under rubriken ”Everyday Life in the Middle East”. Artisterna ger spelningar och publiksamtal på Moriska Paviljongen i Malmö den 21 september och på Södra Teatern i Stockholm den 24 september.

Södra Teatern, den 24 september:

Re:Orient Club goes revolutionary
En helkväll på Etablissemanget. En klubbspelning med Tahrirtorgets Deeb, DJ Lethal Skillz samt poeten och rapparen El Edd direkt från Beirut, unika fusion/rootsgänget Hanouneh & the Awakening Band.

Samtal: Rhythm of revolution
Tidigare på kvällen välkomnas alla nyfikna till ett samtal med musikerna i projektet och forskare från Centrum från Mellanösternstudier vid Lunds Universitet där vi berör frågor om kulturlivet i regionen, om yttrandefrihet och dagspolitik. Samtalsledare: Javeria Rizvi Kabani.

Fakta Samtal: Rhythm of revolution
Var: Etablissemanget, Södra Teatern