Thomas Meinecke gästar tredje Plattenspieler-kvällen på Södra Teatern

Den tyska författaren, musikern och dj:n Thomas Meinecke är nästa artist att gästa samtalsserien Plattenspieler på Södra Teatern. Den 16 januari kommer han till Södra Bar för ett samtal om influenser med kulturjournalisten Mats Almegård och för ett dj-set.

Thomas Meinecke är författare. Sedan 1986 har han publicerat många romaner och berättelser på tyska Suhrkamp Verlag (senast ”Lookalikes” 2011). Han är också musiker i bandet F.S.K. som han var med och bildade 1980. Sedan 1998 har han varit inblandad i många elektroniska projekt tillsammans med musikern Move D. Därtill är han radio-DJ (med eget program i Bayerische Rundfunk) och DJ på olika klubbar (bland annat Berlinklubben Berghain). Sedan 2007 leder han Plattenspieler på HAU – teatern Hebbel am Ufer i Berlin, som Plattenspieler på Södra Teatern tagit sitt namn ifrån. Under många år var han tyska Grooves krönikör. Nyligen gavs hans samlade krönikor ut på Verbrecher Verlag under namnet ”Analog”.

På Södra Teatern kommer Thomas Meinecke att samtala med kulturjournalisten Mats Almegård om viktiga skivor och influenser. Samtalet sker på engelska och efterföljs av ett dj-set.

Både samtalet och dj-setet äger rum i Södra Bar.

Om Plattenspieler
Under hösten och vintern lyssnar kulturjournalisten Mats Almegård på skivor tillsammans med en rad intressanta tyska artister. Det blir ett samtal kring musiken på skivspelaren och vad den säger om personerna som valt musiken. Plattenspieler har lånat namn och inspirerats av den tyske författaren och dj:n Thomas Meineckes föredragsserie på teatern Hebbel am Ufer i Berlin. Samtalen sker på engelska och görs i samarbete mellan Södra Teatern och Goethe Institut.

Vad: Plattenspieler med Thomas Meinecke (DE)
Var: Södra Bar, Södra Teatern
När: Den 16 januari 2014. Samtal (på engelska): 20.00, dj-set: 21.00.
Fri entré