Vi glömmer inte Haiti - Årets stödgala för Haiti på Södra Teatern

För femte året i rad håller eleverna från Södra Latins gymnasium en stödgala för det drabbade Haiti. Söndagen den 26 januari äger galan rum på Södra Teatern. En kväll med musik, dans och scenuppträdanden kring tema om medmänsklighet och hopp.

De medverkande kommer från hela Södra Latin men främst programmen: musik, drama och dans. Musikeleverna står för musik i olika genrer och konstellationer som allt från duetter till orkestrar, språkelever skriver och framför egna dikter och texter, och danseleverna skapar egen koreografi till nyskrivna elevkompositioner. Temat i galan består av medmänsklighet och hopp. Programmet blir en sammansvetsad helhet där eleverna visar nyskapande samarbete samtidigt som de har ett brinnande engagemang för Haitis utsatta folk. Intäkterna från galan går oavkortat till uppbyggnaden av Haiti.

- Det här är ett så krisdrabbat område som fortfarande behöver stor hjälp. På det här sättet kan vi bidra med något i alla fall, säger Hannes Qvarnström som är en av eleverna som kommer att uppträda under kvällen.

-Sedan är det kul att vi kan göra det utanför skolan, som ett samarbete med en professionell scen som Södra Teatern. Alla på skolan ställer upp för att genomföra den här galan vilket känns extra bra.

Årets insamling går till hjälporganisationen Caritas som har direkthjälp till utsatta på Haiti. Flera andra organisationer har lämnat Haiti och det är idag svårt att öronmärka insamlingar till Haiti. Caritas är en av de få som finns kvar trots att nöden fortfarande är överväldigande.

Skalvet som drabbade Haiti den 12 januari 2010 var ett av de kraftigaste i området på över 200 år. I dess spår följde en humanitär kris som landets invånare fortfarande lever med - sjukdomar, sorgen efter döda, skadade. Många barn blev föräldralösa, jordbävningen lämnade dessutom en stor materiell förstörelse där många förlorade sina hem. Södra Latins elever ville stöda de drabbade men hade inga pengar. Då föddes idén om en stödgala. Ambitionen är ett långsiktigt stöd i form av en årligen återkommande gala. Eleverna tog kontakt med Södra Teatern och galan etablerades.

Vad: Stödgala för Haiti, Södra Latin i samarbete med Södra Teatern och Caritas Sverige.
Var: Stora Scen, Södra Teatern.
När: Söndag den 26 januari, 18.00.
Samtliga intäkter går till återuppbyggnaden av ett raserat Haiti genom Caritas.