Villa + Talet och Cholita Sound – samtida kultur från Chile på Södra Teatern

I år det 40 år sedan militärkuppen i Chile ägde rum och bara i Sverige bor det över 42 000 människor som flydde diktaturen. Med anledning av det presenteras nu samtida kultur från Chile på Södra Teatern. Dels i gästspelet Villa + Talet, som är del av Riksteaterns satsning Voices of Change, och dels i form av en klubbkväll med electro cumbia-artisten Cholita Sound från Santiago. Den 17 respektive 18 oktober på Södran.

Åsa Hamneståhl, producent på Södra Teatern, berättar varför Södra Teatern gör denna satsning på samtida kultur från Chile i höst.

- Här i Sverige går våra tankar gärna till ett mörkt 70-tal, men Chile, och hela Latinamerika, är en kontinent mitt uppe i en spännande utveckling här och nu. Det är självfallet viktigt att minnas, men lika viktigt att vara nyfiken på den generation som växt upp i efterdyningarna av en diktatur. Förtryck föder motstånd, motstånd är mumma för kreativitet och nytänkande.

Villa + Talet är två nyskrivna pjäser som båda kretsar kring förnyelse efter en militärdiktatur.

Villa handlar om viljan att förnya ett lands plågsamma historiska arv. Tre unga kvinnor har fått i uppdrag att utforma framtiden för Villa Grimaldi - Augusto Pinochets notoriska tortyrcenter i Santiago som användes under militärdiktaturen i Chile under 70-talet.

Talet är den chilenska presidenten Michelle Bachelets avskedstal i dramatiserad form. Pjäsen är en sann berättelse om en kvinna, vars far miste livet i samband med militärkuppen 1973 och som trettiotre år senare blev Chiles första kvinnliga president.

Pjäserna är skrivna och regisserade av Guillermo Calderón från Santiago, flerfaldigt prisad för sina verk inom film och teater. Villa + Talet har gästat tjugofem länder och spelat på talrika scener och festivaler runt om i världen.

Villa + Talet ingår i Riksteaterns temasatsning Voices of change som har i syfte att lyfta fram scenkonstaktörer från hela världen som verkar för en positiv förändring genom sitt konstnärskap.

Den 17 oktober spelas Villa + Talet på Stora Scen på Södra Teatern.

Cholito Sound (Caterina Purdy) är en excentrisk artist inom electro cumbia-genren i Latinamerika och USA. Hon har gjort ett starkt avtryck på Santiagos elektroniska undergroundscen och har med sina produktioner visat lika mycket känsla för det dansanta som för det nyskapande. På släpp som ”Chulita Vol.01” och ”Ponte free” blandar Cholita Sound latinamerikanska folkdrag med maffiga synthar, dubsteprytmer och slagverk. Caterina Purdy är en produktiv artist som även gör musik under namn som Purdy Rocks, Monga och Shenga La Warrior. När hon ikläder sig alter egot Cholita Sound kan publiken vänta sig en lika visuell som medryckande upplevelse.

Den 18 oktober gästar Cholita Sound klubb Frukt&Grönt i Södra Bar. Den 19 oktober uppträder hon på Moriska Paviljongen i Malmö.

Fakta Villa + Talet (CHL)
Två nyskrivna pjäser av Guillermo Calderón, med Francisca Lewin, Carla Romero och Macarena Zamudi
Var: Stora Scen, Södra Teatern
När: Den 17 oktober, 19.00.
Föreställningarna spelas på spanska och textas till svenska.
Turnéplan Villa + Talet med Riksteatern:
Eskilstuna (9/10), Lund (11/10), Göteborg (13/10), Hallunda (16/10), Luleå (19/10).

Fakta Cholita Sound (CHL)
Var: Frukt&Grönt i Södra Bar, Södra Teatern
När: Den 18 oktober, 21.00