Vintermarknad på Mosebacketerrassen

Varje lördag och söndag under februari och mars kommer en vintermarknad att hållas på Mosebacketerrassen. Platsen som älskas av stockholmare och tillresta under sommarmånaderna får nu även liv under vinterhalvåret när marknadsstånd och matserveringar intar denna klassiska södermiljö. Bakom projektet står Södra Teatern och Glad Stad som även arrangerar Hornstulls Marknad samt i somras drev projektet Elefanten Matpark vid Brunkebergstorg.

Starten för Mosebacke Marknad sker lördagen den 7 februari och kommersen pågår alla helger fram till och med söndagen den 29 mars. När besökarna kliver in genom Mosebackeportalen kommer de mötas av stånd där oberoende handlare säljer allt från konst och design till litteratur, antik och kuriosa. Utställare och utbud kommer variera från vecka till vecka, så återbesök är en god idé. I terrassens bistro kan man värma sig och stilla hungern med en skål varm chili, kokt korv liksom gott bröd och bakelser från Södra Teaterns egen konditor Patrik Swalling. För den riktigt hungrige håller jazzbrunchen i restaurang Mosebacke Etablissement öppet som vanligt.

– Mosebacke är en sån fantastisk plats i Stockholm, som hittills fått stå tom om vintrarna, det ska vi nu ändra på, säger Pauline Jönsson, projektledare på Glad Stad.

– Att få Mosebacketerrassen att leva även vintertid är en dröm som går i uppfyllelse och jag ser verkligen fram mot denna marknad, säger Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare på Södra Teatern.

Glad Stad är en förening som jobbar för en gladare stad som växer genom idéer som kommer direkt från människorna som bor där. Tillsammans med stadens invånare tittar de på hur ytor kan användas och idéer kan omdefinieras för att skapa en roligare stad och stadsmiljö.

Vad: Mosebacke vintermarknad
Var: Mosebacketerrassen vid Södra Teatern
När: Varje lördag och söndag kl 11-16 under februari och mars 2015 (brunchserveringen har öppet 11-15:30)
Hur: Fri entré

Gustav Idhammar, gustav.idhammar@sodrateatern.com eller 070-637 59 78
Pauline Jönsson, pauline@gladstad.se eller 070-681 06 97

Snabbfakta

Mosebacke Marknad är en vintermarknad som kommer arrangeras varje lördag och söndag under februari och mars 2015 på Mosebacketerrassen.

Citat

Att få Mosebacketerrassen att leva även vintertid är en dröm som går i uppfyllelse och jag ser verkligen fram mot denna marknad.
Ingmari Pagenkemper, VD och konstnärlig ledare på Södra Teatern.
Pauline Jönsson, projektledare på Glad Stad.