Wooden Shjips till Södra Teatern i februari

Alla hjärtans dag infaller den 14 februari varje år. Nästa år finns det extra anledning att uppmärksamma datumet. Då gästar amerikanska Wooden Shjips klubb Fritz’s Corner på Kägelbanan. Biljetterna släpps i dag, måndag den 11 november.

Kvartetten Wooden Shjips (felstavningen är en medveten hyllning till legendariska svenska band som Träd, Gräs och Stenar/Pärson Sound) väg från den psykedeliska underjorden till deras nuvarande position som en av de mer spännande nutida rockakterna har tagits steg för steg. Med varje släpp har de hittat vägar att förvandla deras berusande psychrock till minimalistiska mästerverk, och att överbrygga avståndet från Les Rallizes Dénudés och Crazy Horse’s yra frihet till enkelheten hos Suicide och Velvet Underground.

Nu är de aktuella med albumet ”Back To Land” utgiven på Thrill Jockey, deras första skiva gjord utanför San Francisco, i och med medlemmarna Ripley Johnson (som också spelar i Moon Duo) och Omar Ahsanuddins flytt till Portland, Oregon. Där har delvis stadens klimat haft en inverkan på deras musik samtidigt som en nyupptäckten av Ripleys skivsamling av klassisk 70-tals rock bidragit till en mer sångorienterad ljudbild. Musikaliskt har de vidgat sig lite från sin normalt mörka och fåtoniga psych till ett mer jordnära sound, delvis utmärkt av användandet av akustiska gitarrer.

Wooden Shjips är, tillsammans med The Brian Jonestown Massacre och The Black Angels, det främsta och bästa bandet av den mer eller mindre nya amerikanska psychscenen.

Biljetterna till konserten släpps i dag, måndag den 11 november och finns på www.sodrateatern.com.

Konserten är ett samarbete mellan Södra Teatern och Fritz’s Corner.

Vad: Wooden Shjips (USA)
Var: Kägelbanan, Södra Teatern
När: Den 14 februari 2014, 22.00.

Adrian Hörnquist, adrian.hornquist@sodrateatern.com eller 070-637 59 78