3 miljoner skogskubikmeter beräknas ha skadats i stormen Egon

Södra uppskattar att cirka 1,5 miljoner skogskubikmeter har skadats på Södras medlemmars fastigheter under stormen Egon, vilket motsvarar cirka 3 miljoner skogskubikmeter i Götaland. Det är betydligt mindre än befarat med tanke på de vindhastigheter som uppmätts. Södra bedömer att skadornas omfattning kan ha begränsats av gynnsam vindriktning, att tidigare stormar fällt känsliga skogsbestånd och att skogsskötseln bättre anpassats till stormrisken.

Södra har gjort en inventering av stormskadorna på 267 referensfastigheter väl spridda i Götaland.  Bedömningen utifrån inventeringen är att stormskadorna motsvarar omkring 1,5 miljoner skogskubikmeter på Södras medlemsfastigheter, vilket innebär omkring 3 miljoner skogskubikmeter totalt i Götaland. I huvudsak finns skadorna som strödda vindfällen och i utsatta lägen som hyggeskanter.

Stormskadorna finns i hela Götaland med stor variation mellan olika fastigheter, men med störst omfattning i Västra Götalands och Jönköpings län kring Vänern och Vättern.
Det är betydligt mindre omfattande skador än efter stormen Per som 2007 fällde 16 miljoner skogskubikmeter i Götaland, trots att ungefär lika höga vindhastigheter uppmättes i de båda stormarna. Stormen Gudrun 2005 fällde hela 75 miljoner skogskubikmeter.
Efter stormen Gudrun började skogsbruket en anpassning av skogsskötseln för att minska risken för kommande stormskador.

– I Södra har vi ändrat våra skötselinstruktioner. Numera gallras träden vid en lägre höjd och slutavverkningen sker tidigare i grandominerade bestånd, säger Göran Örlander, skogschef på Södra.

– Vi har dessutom haft flera stormar under senare år som har fällt stormkänsliga skogsbestånd och som har gjort den kvarvarande skogen mer stormtålig, säger Göran Örlander.

Inventering och säkerhet
Södra uppmanar sina medlemmar att snarast inventera skadorna på sina egna fastigheter och kontakta sin skogsinspektor.
I hela det stormdrabbade området finns betydande risk för granbarkborreangrepp till sommaren. För att säkerställa skogsskyddet och rädda virkesvärdet är det därför viktigt att så snart som möjligt omhänderta det stormfällda virket.

Södra, som har drygt 50 000 ägare som medlemmar som tillsammans äger cirka hälften av skogsmarken i södra Sverige, uppmanar alla skogsägare att ta det mycket försiktigt i arbetet med att upparbeta stormskogen.

– Sätt alltid säkerheten främst! Börja med att inventera och planera. Använd i första hand professionell hjälp och maskiner vid större arbeten. Avstå från eget arbete om du inte är både erfaren och har god kunskap och arbeta aldrig ensam, säger Göran Örlander.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Göran Örlander, skogschef tfn:0470- 893 62
Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog tfn:0470-159 81
Annica Gerentz, kommunikationsdirektör, tfn: 0470- 894 81

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 50 000 sydsvenska skogsägare, har 3 500 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.