Crown Timber byter namn till Södra Wood Ltd

Den 1 januari byter Crown Timber Ltd namn till Södra Wood Ltd. Skogskoncernen Södra förvärvade Crown Timber i mars förra året och integreringen av företagen har pågått i högt tempo under 2016 för att slutföras med namnbytet vid årsskiftet.

Södra förvärvade den 31 mars 2016 de resterande aktierna i Crown Timber Ltd.  Södra hade sedan tidigare cirka 20 procent av aktierna i företaget.

- Storbritannien är vår viktigaste exportmarknad. I och med det här förvärvet får vi kontroll över hela leverantörskedjan, från produktion till slutanvändare, vilket är värdefullt och ger oss möjlighet till tillväxt, säger Jörgen Lindquist, affärsområdeschef för Södra Wood.

Sedan 1983 har Crown Timber levererat högkvalitativt konstruktionsvirke till den brittiska och irländska bygghandeln och tillverkningsindustrin. Under lång tid har Södra varit en av de viktigaste leverantörerna och som delägare hjälpt Crown växa till den marknadsledande position företaget har i dag.

– Södras filosofi att skapa långsiktiga värden och relationer sammanföll perfekt med Crowns affärsstrategi och därför var det naturligt att Södra gick in som helägare, säger Jörgen Lindquist.

- Vi får ett upplägg i Storbritannien och Irland som vi har på ett flertal av våra övriga marknader, där vi har kontroll över hela kedjan från produktion till kund. En helt integrerad försörjningskedja kommer att öka servicen till kunderna och vi kan skapa ett unikt samarbete mellan den svenska skogen och den brittiska och irländska konstruktionsmarknaden, säger Jörgen Lindquist.

Namnbytet omfattar även det sågverk i Hamina i Finland, som ingick i Södras förvärv av Crown Timber. Det heter numera Södra Wood Oy.

Södra har sedan tidigare försäljningskontor i Kina, Tyskland, Nederländerna, USA, Norge och Danmark.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Jörgen Lindquist, affärsområdeschef Södra Wood,

Södras presstjänst:
Tel: 0470 890 90

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.