• Södra/

Efterfrågan på grundmålad panel leder till satsning på målningslinje i Långasjö

Marknaden för grundmålad ytterpanel växer snabbt och drivs av konsumenternas önskan om att köpa produkter som besparar dem arbete. Nu investerar Södra Timber i en målningslinje av ytterpanel vid sågverket i Långasjö.

Trots den rådande konjunkturen satsar Södra offensivt på sina sågverk och planerar för en ökad produktion till 1,6-1,7 miljoner kubikmeter år 2013. Nu satsar man även på en högre grad av vidareförädlade produkter.

-          Vi ser ett kraftigt ökat intresse för grundmålat och vill tillgodose våra kunders önskemål samt öka marknadsandelen i Sverige. Vi ser även möjligheter att erbjuda målade produkter till våra tyska kunder, och stärker därmed vår position på den tyska marknaden. Paneler med både grund- och mellanstrykning förväntas bli nästa steg för kunderna för att få en ännu mer förädlad produkt, säger Håkan Svensson, tf vd på Södra Timber.

Stora bygghandelsföretag bedömer att de framöver kommer att ha den grundmålade panelen som lagervara medan den omålade istället blir en beställningsvara. Volymen grundmålat har ökat med 25 procent jämfört med föregående år. Bakgrunden är att konsumenterna inte vill lägga tid på grundmålningen. Dessutom blir det ett bättre resultat när målningen sker inomhus under optimala förhållanden.

Målningskapaciteten vid Södra Timber Långasjö kommer att vara cirka 25 000 kubikmeter om året, vilket motsvarar 8,4 miljoner löpmeter på två skift. Driftstart är planerad till sommaren 2013. Bemanningen kommer att utökas med två personer.

Investeringstempot i Södra Timber är högt. Bara i Långasjö har tre investeringar tagits i drift under hösten. Även vid Södras sågverk i Kisa, Mönsterås och Torsås har investeringar genomförts under hösten.

Vi har tagit en rad beslut för att öka vidareförädlingsgraden i vår produktion och minska legotillverkningen. Investeringarna möjliggör en mer rationell produktion och ökad intjäningsförmåga då vi kan vidareförädla en större andel av produktionen. Vi arbetar även offensivt på marknaden och ser att vi kommer att ha ett större behov av råvara 2013 än 2012 för att försörja våra kunder, säger Håkan Svensson.

För mer information, kontakta gärna:
Håkan Svensson, tf vd Södra Timber, 0457-316 00

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.

Citat

Håkan Svensson, tf vd Södra Timber