Extraordinära åtgärder krävs i kampen mot granbarkborren

Skadeläget för granskogen efter det senaste årets angrepp av granbarkborre är allvarligt. Resultatet från en ny inventering av medlemsmarken visar att 2,5 miljoner skogskubikmeter är angripet på Södras medlemsfastigheter, vilket är en fördubbling jämfört med i fjol. I Götaland som helhet bedöms cirka 5 miljoner kubikmeter vara angripet.

– Det är de största skadorna i Södras verksamhetsområde sedan stormarna Gudrun och Per och nu krävs extraordinära åtgärder om nya skador ska begränsas. Alla skogliga aktörer måste ta sitt ansvar och inte minst förväntar vi oss stöd från myndigheter genom förenklingar av regelverk, samordning och stöd, säger Olof Hansson, affärsområdeschef Södra Skog.

Fokus i Södras skogliga verksamhet ligger på att ta ut det skadade virket från skogen, medan friska bestånd får vänta.

– Det är en kamp mot klockan för att hinna ta hand om så mycket som möjligt före utgången av februari nästa år. Lyckas vi inte kan skadeläget förvärras ytterligare, vilket leder till ännu större ekonomiska förluster för skogsägarna, säger Olof Hansson.

Exempel på åtgärder Södra efterfrågar på myndighetsnivå är fler vägar som godkänns för tyngre fordon (BK4) samt möjlighet att avverka angripen skog i skyddade områden för att begränsa skadorna på frisk skog.

Skador per hektar för respektive verksamhetsområde för Södras medlemsmarker

För mer information, vänligen kontakta:
Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med nära 52 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Omsättningen 2018 var 24 miljarder kronor och antalet anställda 3 100. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med nära 52 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 100 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2018 var 24 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.