Flåboda plantskola - 100 procent fossilfritt

Södras plantskola i Flåboda är nu helt omställd till fossilfri drift. Under 2016 fortsätter arbetet med att ställa om hela Södra Skogsplantors plantproduktion till fossilfri odling.
– Detta är ett viktigt steg i vårt miljöarbete att minska utsläppen av koldioxid samt göra oss mindre beroende av fossila bränslen, säger Johan Jonsson, chef Södra skogsplantor.

För tre år sedan påbörjades arbetet att ställa om Södras plantskola i Flåboda till fossilfri drift. En investering som nu går i mål, med pannor som eldas med vegetabiliska oljor, fyra pelletspannor som värmer upp växthusen, grön el som produceras vid Södras massabruk och fordon som går på fossilfri diesel, HVO.

– Vi har utvärderat flera olika produkter och valde HVO till våra fordon då den ger högst klimatnytta och passar bra i vår befintliga fordonsflotta med olika typer av dieselfordon. För Södra betyder denna satsning att vi står starka i vår miljöprofil, säger Henrik Brodin, ansvarig för koncernens energiinköp.

HVO är en syntetisk diesel som framställs genom hydrering av växt och djurfetter som huvudsakligen tillverkas av slakteriavfall och rapsolja. Pelletsen som används kommer från Södra Woods närliggande sågverk i Långasjö.

Under 2016 går även Södras plantskola i Falkenberg över till helt fossilfri drift.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Johan Jonsson, chef Södra Skogsplantor
Tfn: 0470- 893 34
Henrik Brodin, strategisk inköpare transporter och insatsvaror
Tfn: 0470- 856 24