Flytt av produktion för att stärka Södra Interiör

Södra flyttar produktionen av MDF-produkter från fabriken i Jokkmokk till SI Wood i Litauen. MBL-förhandlingar kommer att inledas inom kort.

Fabriken i Litauen är lokaliserad nära både råvara och kunder. Med flytten skapas förutsättningar för en konkurrenskraftig produktion som kan tillgodose efterfrågan på den europeiska och svenska marknaden.

Beslutet innebär att produktionen vid fabriken i Jokkmokk kommer att upphöra och 12 anställda kommer att varslas.

– Vi har under senare tid vidtagit en rad åtgärder för att förbättra vår långsiktiga lönsamhet. Genom detta beslut skapar vi förutsättningar för en lönsam produktion av MDF-produkter till marknaden i södra Sverige och norra Europa, som är våra huvudmarknader, säger Ulf Edman, affärsområdeschef Södra Interiör.

– En fortsatt produktion i Jokkmokk hade krävt stora investeringar, samtidigt som avståndet till både råvara och kunder gör det svårt att nå en rimlig lönsamhet.

Tidpunkten för flytten fastställs i kommande MBL-förhandlingar.

För mer information, kontakta:
Ulf Edman, affärsområdeschef Södra Interiör,
tfn 070-677 87 69