Förnyat erbjudande för framtidens skog

1 februari släpper Södra ett nytt paket med skogliga tjänster. De nya tjänsterna kommer att underlätta skogsägandet och ge möjlighet till ökad lönsamhet på medlemmarnas skogsgårdar. Bland nyheterna finns ekonomisk rådgivning och utvecklade digitala tjänster.

Bland de nyheter som släpps den 1 februari finns rådgivning i samband med ägarskiften och tjänster som kassaflödesanalys och fastighetsvärdering.  Skogsgårdsavtalet är en ny tjänst för skogsägare som vill ha hjälp med skötseln av hela fastigheten på ett tryggt, lönsamt och professionellt sätt.

- Det här är ett helt paket av olika tjänster som ska möta medlemmarnas behov. Både skogsägarnas önskemål och de tekniska möjligheterna förändras över tid, och med de här nyheterna tar vi ett stort steg mot ett nytt och utvecklat medlemserbjudande. Syftet är att göra det enklare att driva ett aktivt och lönsamt skogsbruk, säger Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog.

Digital utveckling i skogsbruket
Den digitala utvecklingen innebär nya möjligheter för skogsbruket. Därför fortsätter Södra att ta fram nya digitala tjänster för skogsägarna. Genom att kunna följa sina affärer i realtid, ta del av digital rådgivning från sin skogsinspektor och förnya sin digitala skogsbruksplan blir skogsbruket mer effektivt.

- Vi ökar nu takten i lansering av olika digitala tjänster, som är ett viktigt komplement till det personliga mötet. Med hjälp av tekniken har vi möjlighet att ta fram bättre underlag för olika beslut i medlemmarnas skogsbruk och göra informationen ständigt tillgänglig och uppdaterad, säger Örjan Vorrei, IT-chef Södra Skog.

Långsiktig avsättning och satsning på industrin
En annan nyhet är att Södra stärker erbjudandet på gallring genom att införa en gallringspremie på 25 kr/m3fub.

- Med den här satsningen hoppas vi öka medvetenheten om att göra gallring i rätt tid och på rätt sätt, säger Håkan Larsson. - Vi gör stora investeringar i våra massabruk som skapar avsättning för gallringsveden under lång tid framåt. Gallringsveden har särskilda fiberegenskaper som passar till t ex hygienpapper, ett segment där vi ser en stark efterfrågan hos våra kunder.

För kommentarer:
Håkan Larsson, Affärsområdeschef Södra Skog,