Håkan Svensson blir vd för Södra Timber

Beslut har fattats om att utse Håkan Svensson, Södras nuvarande skogsdirektör, till vd för Södra Timber.

Håkan Svensson har sedan i maj förra året upprätthållit funktionerna som både skogsdirektör och tf vd Södra Timber. Styrelsen har nu beslutat att utse Håkan Svensson till vd för Södra Timber, samtidigt inleds arbetet med att rekrytera en ny skogsdirektör.

Håkan Svensson har examen i kemiteknik från Lunds Tekniska Högskola. Därefter arbetade han som säljare och säljchef inom kemikaliekoncernen Dow Corning. År 2000 blev han vd för verkstadsbolaget Bengtssons Maskin. Han anställdes i Södra 2005, då som vd för Gapro (nuvarande Södra Interiör). 2011 utsågs han till skogsdirektör i Södra.

Fram till dess att en ny skogsdirektör kan tillträda kommer Håkan Svensson att upprätthålla båda sina nuvarande befattningar.

För mer information, kontakta gärna:
Magnus Berg, informationsdirektör och medlemschef, Södra, tfn 070-52 894 83
Håkan Svensson, vd Södra Timber, tfn 0457-316 00

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.