Högt betestryck i söder och stora svårigheter att odla tall

Fortsatt höga skadenivåer i tallföryngringarna samtidigt som en relativt stor andel av Götalands magrare marker föryngras med andra trädslag än tall. Det visar den hittills största nationella älgbetesinventeringen (Äbin), som nu är avslutad i Götaland och Svealand.

Markägarna tar sitt ansvar och satsar på en fungerande klövviltsförvaltning. Det nya älgförvaltningssystemet fungerar väl och betesinventeringen är en nödvändig del av viltförvaltningen. Skogsnäringen har därför gemensamt beslutat att temporärt finansiera inventeringar på hälften av Sveriges älgförvaltningsområden årligen.

I södra Sverige ökar plantförsäljningen av tall, vilket visar att skogsägarna har en förhoppning om att åter kunna föryngra tall och visar ett förtroende för viltförvaltningen.

–  Det förtroendet måste vi gemensamt vårda bland annat genom att ta resultaten från årets Äbin på allvar, säger Göran Örlander, skogschef på Södra.

– Ett ståndortsanpassat skogsbruk med lyckade tallföryngringar är den enskilt viktigaste foderskapande åtgärden i landskapet, säger Göran Örlander.

Klövviltsstammarna måste anpassas till fodertillgången
Den adaptiva viltförvaltningen ska vila på kvalitetssäkrade och bästa tillgängliga faktaunderlag. En central målsättning är att skapa viltstammar i balans med foderresurserna.

– Äbinresultaten återkopplar till hur denna balans ser ut för våra ungskogars del och blir på så sätt det enskilt viktigaste faktaunderlaget i viltförvaltningen. I ett flertal av älgförvaltningsområdena i norra Svealand kan vi glädjande nog se sjunkande betesskadenivåer. Skogsägarnas fortsatta satsningar på tall är beroende av att klövviltsviltstammarna har balanserats mot fodertillgången, säger Sven-Erik Hammar, ordförande för LRF Skogsägarna.

Samverkan är avgörande
– Genom god samverkan mellan markägare och jägare i älgförvaltningen kan vi samtidigt uppnå målen om klövviltsstammar i balans och en hög kvalitet i viltstammarna, säger Sören Petersson, vd på Holmen Skog.

Resultatet från årets älgbetesinventeringar och foderprognoser för alla älgförvaltningsområden finns på Skogsstyrelsens webbplats.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Göran Örlander, skogschef Södra,
Tfn: 0470-893 62