• Södra/

Inbjudan till presskonferens: Rapport om samhällsekonomiska konsekvenser vid byggande av 400 kV-kraftledning

Vid pressträffen kommer vi att presentera konsultföretaget Pöyrys rapport och analys av samhällsekonomiska konsekvenser vid byggandet av en ny 20 mil lång 400 kV-kraftledning Ekhyddan-Nybro-Hemsjö.

Konsultföretaget Pöyry har på uppdrag av LRF, Södra Skogsägarna och nio berörda kommuner utmed sträckan Oskarshamn via Nybro till Hemsjö genomfört en studie över vilka samhällsekonomiska konsekvenser en  stor stamnätsledning får i bygden. Rapporten beskriver bakgrund och teknikanvändning men främst hur sociala och ekonomiska värden hanteras i förhållande till tekniska alternativ med förslag till förbättringar. Södra har varit projektägare. En arbetsgrupp med företrädare för Södra, LRF, kommuner och länsstyrelser har koordinerat bygdens synpunkter och förslag.

Detta är en historisk händelse, då man för första gången har bedömt, beräknat och dragit slutsatser av hur en kraftledning påverkar människor och företag. Det är ett ärligt försök att lägga ett helhetsperspektiv på när traditionell teknik ställs mot marksnål teknik och hur det påverkar i den ena eller andra riktningen.

Plats: hos markägare Lars Andersson i Norra Björnahult, Madesjö, Nybro* (vägbeskrivning nedan)
Tid: Torsdag den 17 mars kl. 13.00
Medverkande: Företrädare för Södra, LRF samt berörda kommuner  bland annat kommunalråden Christina Davidsson, Nybro, Mikael Jeansson, Tingsryd samt kommunfullmäktiges ordförande i Emmaboda Bo-Eddie Rossbol

*Trafikplats Nybro västra väg 25, kör av mot Madesjö, vid Madesjö Kyrka sväng av
mot Hermanstorp kör 10 km. Ta höger mot norra Björnahult (skyltat Södra), tredje gården.

Välkomna!

För kommentarer