Kostnadsanpassning resulterar i personalneddragning inom Södra

Som en del i att reducera koncernens kostnader varslar Södra 260 personer om uppsägning. Varslet görs för att kunna möta den internationella konkurrensen i en tid med svag konjunktur och kraftigt ändrade valutakurser.

Södra har beslutat att varsla 260 personer i den svenska verksamheten om uppsägning. Varslet berör samtliga affärsområden och såväl kollektivanställda som tjänstemän. Fackliga förhandlingar inleds omgående. Varslet ingår som en del i ett arbete med att reducera koncernens samlade kostnader. Åtgärden sker mot bakgrund av den svaga internationella konjunkturen och förändringar i konkurrenskraft till följd av kraftigt ändrade valutakurser.

- Södra verkar på en internationell marknad. Precis som andra företag påverkas Södra av rådande konjunktur och marknadsläge. Vi ser en fortsatt osäkerhet i utvecklingen på våra huvudmarknader. För att kunna möta den internationella konkurrensen är det nödvändigt att vi vidtar åtgärder för att reducera våra kostnader, säger Gunilla Saltin tf vd för Södra.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Tf koncernchef och vd Södra Cell, Gunilla Saltin, tfn 0470-894 26
Informationsdirektör och medlemschef Södra, Magnus Berg, tfn 070-52 894 83

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.