Kvitto på Södras samhällsansvar

Södra ligger i toppen bland företag som tar störst ansvar för samhället. Det visar världens största Employer Branding-undersökning.

- Vi är en viktig aktör på de orter där vi bedriver verksamhet och tar ett stort ansvar för såväl samhälle som miljö. Det är glädjande att vårt ihärdiga arbete uppmärksammas, säger Maria Baldin, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Södra.

Södra kommer på andra plats i bemanningsföretaget Randstads Employer Brand Research 2019, en undersökning bland 6 200 svenskar som genomförts av Kantar TNS.

Enligt Randstad blir företag som ger tillbaka till samhället allt mer populära bland svenska arbetstagare. En trend som är särskilt stark bland de allra yngsta på arbetsmarknaden. Generation Z rankar socialt ansvarstagande högst av alla åldersgrupper.

- Södra har gjort stora investeringar under senare år och vi lägger stor kraft vid att attrahera, utveckla och behålla medarbetare. Vi får extra energi i vårt arbete och även ett kvitto på att vi är på rätt väg i och med resultatet i undersökningen. Det är särskilt roligt att de gröna näringarna hamnar så högt upp när allmänheten rankar det svenska näringslivet, säger Christer Thörn, HR-direktör på Södra.

I 2018 års undersökning av Randstad utsågs Södra till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare.

För mer information, vänligen kontakta:
Södras presstjänst
E-post: press@sodra.com

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med nära 52 000 skogsägare som medlemmar. Södra är också en internationell skogsindustrikoncern med 3 100 medarbetare runt om i världen. Omsättningen 2018 var 24 miljarder kronor. Vi producerar trävaror, pappers- och textilmassa och grön energi. Vi tar vara på alla delar av trädet och utvecklar nya produkter ur den fantastiska råvara som skogen ger. Södra är en världsledande producent av massa och har även en av Europas största sågverksrörelser. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.