Laila Rogestedt har utsetts till chef för Innovation och Nya affärer

Laila Rogestedt har utsetts till chef för Innovation och Nya affärer i Södra. Hon tillträder 1 mars, kommer att ingå i koncernledningen och rapportera till vd och koncernchef Lars Idermark.

Laila Rogestedt, född 1962, är civilingenjör i kemiteknik från Chalmers Tekniska Högskola med licentiatexamen inom polymerteknologi, och har sedan 1991 innehaft olika befattningar inom den internationella kemikoncernen Borealis. För närvarande är hon ansvarig för Borealis innovationscenter i Stenungsund samt för produkt- och teknologiutveckling inom polyetenplast. Hon har även haft olika funktioner inom områden som produktion och investeringsprojekt, HR och marknadsföring. Innan hon började på Borealis arbetade hon bland annat med materialutveckling inom Volvo Personvagnar.

- Jag är väldigt glad över att vi har rekryterat Laila Rogestedt till Södra. Innovation och nya affärer är strategiska framtidsområden för Södra, bland annat i vårt arbete med produkt- och processvård för den existerande marknaden för massa, men också för att utveckla nya produkter från träråvaran, säger koncernchef Lars Idermark.

- I en värld som förändras i allt snabbare takt och med stora globala utmaningar, som resursförsörjning och klimatförändring för att nämna några, är det kritiskt för framgångsrika företag att ha innovation högt på agendan. Mot denna bakgrund och med Södras viktiga roll och tydliga ambition ser jag mycket fram emot att få bidra i detta sammanhang, säger Laila Rogestedt.

Laila Rogestedt efterträder Karin Emilsson som sedan tidigare aviserats kommer att lämna Södra. Södra Innovation och Nya affärer är placerat i Värö utanför Varberg, på samma område där Södras massabruk ligger.

För frågor, kontakta:
Lars Idermark, vd och koncernchef,