Leveransrekord och miljövinster när rökgas omvandlas till värme

Det kyliga vädret innebär leveransrekord för Södra Timber Kinda till det lokala fjärrvärmenätet i Kisa. Med en investering i en rökgaskondensor kan tidigare outnyttjad energi omvandlas till värme.

Södra Timber Kinda har hela leveransansvaret för Kisas fjärrvärmenät sedan 2008. Fjärrvärmenätet har byggts ut kraftigt de senaste åren och riktigt kyliga vinterdagar fick sågverket tidigare komplettera med olja. Med en ny investering i en rökgaskondensor kan tidigare outnyttjad energi omvandlas till värme och någon komplettering med olja behövs inte längre. Det kyliga vädret innebär leveransrekord för Södra Timber Kinda till det lokala fjärrvärmenätet. Rekordet omfattar både december och helår. Totalt produceras över 20 GWh fjärrvärme under ett år. Det motsvarar cirka 1 000 normalvillors energibehov för ett år.

Investeringen är välkommen nu när det har blivit kallt. Vi har sedan kylan slog till i början av december legat stadigt över en effekt på 5 MW. Vissa dagar upp till 7,5 MW, vilket är rekord för oss, säger Dan Forslund, platschef vid Södra Timber Kinda.

I biopannan på sågverket eldas bark och torrflis som genererar värme till sågverkets torkar och till det lokala fjärrvärmenätet i Kisa. Biopannan har dock haft en outnyttjad reserv i form av heta rökgaser, det vill säga het luft och vattenånga, som går upp genom skorstenen.

Man kan säga att vi tidigare eldade för kråkorna. Rökgasen håller en temperatur på drygt 150 grader. Med den nya rökgaskondensorn omvandlas 100 grader av värmen i rökgaserna till energi för fjärrvärmenätet. Vi kan inte fullt utnyttja de 150 graderna, eftersom returvattnet på fjärrvärmenätet håller en temperatur på ungefär 50 grader. När biopannan och fjärrvärmenätet går för fullt kommer kondensorn att ge en maxeffekt på 2 megawatt till fjärrvärmnätet, säger Dan Forslund.

Förutom vinsten att rökgasen utnyttjas till energi, innebär rökgaskondensorn en rening av stoftet som kommer ut från skorstenen.

Även ny automatsortering
Södra Timber Kinda har även investerat i en ny automatsortering i justerverket.

Sågverket hade tidigare två justerverk, en planklinje och en brädlinje.

– Investeringen innebär att vi har ersatt två justerverk med ett nytt. Nu har vi en linje där vi justerar både brädor och plank. I stället för manuell sortering har vi en automatisk sortering. Det innebär att vi kan sortera med betydligt högre hastighet. Vi får nu en jämn, hög nivå på sorteringen, säger Dan Forslund.

Trots svag sågverkskonjunktur planerar man för full produktion, vilket innebär 205 000 kubikmeter på två skift. Sågverket producerar trävaror från både gran och tall.

Under hösten har en ny distributionscentral byggts upp vid sågverket. Verksamheten kör igång vid nyår. Centralen blir en viktig del i att serva bygghandeln i Östergötland och i Mälardalen.

För mer information, kontakta gärna:
Dan Forslund, platschef vid Södra Timber Kinda, tfn 0705-92 34 35

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 18 miljarder kronor.