Leverantör för miljardinvesteringen vald för Södra Cell Mörrum

I februari 2016 beslutade Södras styrelse att investera 1 miljard kronor i en ny indunstning och en modernisering av brunmassatvätten på dissolvinglinjen där textilmassa tillverkas. Södra ger nu ANDRITZ Oy, dotterbolag i den internationella teknologikoncernen ANDRITZ, uppdraget att leverera utrustningen.

Södra växer tillsammans med sina kunder. Under strategiperioden 2014-2020 kommer Södra Cell Mörrum stegvis erbjuda större volymer och utöka produktionskapaciteten från 380 000 ton till 500 000 ton varav 200 000 ton kommer att bestå av högkvalitativ dissolvingmassa.

Den 18 mars gav Södra ANDRITZ Oy, dotterbolag i den internationella teknologikoncernen ANDRITZ, uppdraget att leverera en ny indunstningsanläggning till massafabriken i Mörrum. Uppstart beräknas till det fjärde kvartalet 2017.

"Vi ser fram emot att öka volymer av Södra Cell Mörrums spetsprodukter. Tillsammans med Andritz kommer vi bygga en högteknologisk indunstning som inte bara stärker vår massafabriks energieffektivet utan också förstärker och förbättrar processen som helhet," säger Stefan Sandberg, Platschef, Södra Cell Mörrum

En ny indunstning ger Södra förutsättningar för att öka produktionen och samtidigt möjliggöra ökade energileveranser av såväl el, fjärrvärme och biobränslen. I och med den nya investeringen kommer produktionskapaciteten öka med 45 000 ton vilket gör att  den totala produktionen av pappers- och dissolvingmassa  till 470 000 ton.

Den nya 7-effektsindunstningen är ett viktigt steg i Södra Cell Mörrums strategiplan att bygga ut produktionskapaciteten. Indunstningsanläggningen producerar lut med hög torrhalt och ersätter de befintliga indunstningslinjerna samt förbättrar avsevärt fabrikens energieffektivitet. Därigenom får fabriken ett betydande energiöverskott vilket kommer möjliggöra ökade energileveranser.

För kommentarer:
Stefan Sandberg, platschef Södra Cell Mörrum,