Mindre skada än befarat efter stormen Helga

Södra uppskattar att cirka 200 000 skogskubikmeter har skadats på Södras medlemmars fastigheter under stormen Helgas framfart. Det är betydligt mindre än befarat med tanke på de vindhastigheter som uppmätts. Totalt i det stormdrabbade området, som sträcker sig även utanför Södras verksamhetsområden, skadades mellan 700 000 och 800 000 skogskubikmeter.

Stormen Helga drog in i helgen med hårda vindstyrkor på uppemot 40 m/s vid kusten. Södra har gjort en inventering av stormskadorna på 55 referensfastigheter väl spridda i de drabbade områdena. Värst drabbat blev norra delarna av Skaraborgs län, Östergötland, södra delarna av Örebro och Södermanlands län. Lägre volym av vindfällen finns även i Bohuslän, Dalsland och västra Götaland.

-Trots starka vindhastigheter och ihållande vindar är det betydligt mindre skador än vad vi först befarat. Många fastigheter är dock hårt drabbade, speciellt inom stormens kärnområde, säger Håkan Larsson, affärsområdeschef på Södra Skog.

Inventering och säkerhet
Södra uppmanar sina medlemmar att snarast skapa en överblick över skadorna på sina egna fastigheter och kontakta sin skogsinspektor för en skyndsam kontraktering. I hela det stormdrabbade området finns betydande risk för granbarkborreangrepp till sommaren. För att säkerställa skogsskyddet och rädda virkesvärdet är det därför viktigt att så snart som möjligt omhänderta det stormfällda virket. Södra, som har drygt 50 000 ägare som medlemmar som tillsammans äger cirka hälften av skogsmarken i södra Sverige, uppmanar alla skogsägare att ta det mycket försiktigt i arbetet med att upparbeta stormskogen.

- Sätt alltid säkerheten främst! Använd i första hand professionell hjälp och maskiner vid större arbeten. Avstå från eget arbete om du inte är både erfaren och har god kunskap och arbeta aldrig ensam, säger Håkan Larsson affärsområdeschef Södra Skog.

För ytterligare information, kontakta gärna:
Göran Örlander, Skogschef Södra Skog, tfn 0470-893 62
Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog, tfn 0705-894 510