Ökad hyvelproduktion och nyanställningar vid Södras sågverk i Ramkvilla

Södras sågverk i Ramkvilla utökar med ett nattskift på hyvellinjen, vilket innebär att den årliga, hyvlade produktionen ökar med 30 000 kubikmeter. Förändringen medför nyanställning av sex personer.

Sågverket sågar konstruktionsvirke av barrtimmer. Huvudmarknader är Danmark, Tyskland och Storbritannien.

Sågdelen producerar i dag mer än vad hyveln hinner med. Eftersom vårt konstruktionsvirke ska vara hyvlat var alternativen att dra ner på sågningen eller utöka hyvlingen. Vi känner att marknaden har vänt och att det finns utrymme för att utöka. Med ett nytt nattskift får vi bra balans i flödet på sågverket, säger Håkan Svensson, vd på Södra Timber.

Hyvlingskapaciteten ökas från 95 000 till 125 000 kubikmeter, vilket innebär att ytterligare sex personer behövs i produktionen.

Vi är redan igång med rekryteringsprocessen. Vi har dock ännu inte satt datum för när vi kör igång vårt nya nattskift. Det beror på hur snabbt vi får de nyanställda på plats, säger Håkan Svensson.

För ytterligare information kontakta:
Håkan Svensson, vd Södra Timber, tfn 0457-316 00
Carl-Peter Fröberg, platschef Södra Timber Ramkvilla, tfn 0474-606 17

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.