Positivt om framtiden på Södras föreningsstämma

Vid Södras föreningsstämma i Skövde den 15 maj deltog omkring 300 personer, varav 200 fullmäktige. Christer Segerstéen, styrelseordförande, Gunilla Saltin, tillförordnad vd och koncernchef under det senaste året, och Lars Idermark, tillträdande vd och koncernchef gav i sina anföranden sin syn på Södras framtid. Styrelsens förslag till vinstutdelning klubbades igenom och en rad motioner behandlades.

Stämman öppnades av styrelseordförande Christer Segerstéen. I sitt anförande berörde han den skogliga debatt som pågår som är ett påhopp på den nuvarande skogspolitiken och som starkt ifrågasätter äganderätten. Här måste vi vara vaksamma, menade han.

Segerstéen berättade att under Södras 75 år har både virkesvolym och tillväxt ökat till minst det dubbla. Det har heller inte funnits så mycket gammal skog, död ved och lövskog som det gör i dag. Det är resultatet av god skogsskötsel och en skogspolitik som slår vakt om frihet under ansvar.

Styrelseordföranden avslutade med att ta upp de strukturella förändringarna inom skogsindustrin och dess konsekvenser för skogsgården.

- Vi är nu tillbaka i samma läge med virkesöverskott som rådde när Gösta Edström för 75 år sedan samlade skogsägarna. Skillnaden är att vi nu har en välinvesterad industri och därmed står väl rustade inför de kommande 75 åren, sa Christer Segerstéen.

Gunilla Saltin, som det senaste året varit tillförordnad vd och koncernchef i Södra, reflekterade i sitt anförande över tre områden som har påverkat Södra starkt under 2012 och som hon menar kommer att påverka företaget även framöver: den starka svenska valutan, den mycket låga takten i nybyggnationen och skiftet från överskott till underskott av barrmassa i Europa.

Hon berättade också om det stora arbetet med att genomlysa verksamheten och som bland annat handlat om att minska kostnaderna och fokusera på likviditet och kassaflöde.

- Vi såg tyvärr inga resultat förra året av våra gemensamma ansträngningar. Men vi stängde 2012 med förvissningen om att vi har skapat bra förutsättningar som vi har med oss framåt, avslutade Gunilla Saltin.

Första dagen på jobbet som vd
För Lars Idermark var stämman första dagen på jobbet som vd och koncernchef i Södra.

-  Jag tar mig an mitt uppdrag med glädje, ödmjukhet och med en stor känsla av ansvar. Men det jag framförallt känner är entusiasm. Södra ligger nära mitt hjärta. Som skogsägare känner jag Södra sedan lång tid tillbaka, sa Idermark.

- Det känns oerhört stimulerande att tillsammans med styrelsen, den övriga ledningen och alla medarbetare få utveckla och leda Södra i en tid där förändringarna går allt snabbare.

I sitt anförande gav Idermark också sin syn på Södras framtida möjligheter.

- Dagens Södra är ett välskött företag. Vi har en god finansiell ställning, ett starkt varumärke, kompetenta medarbetare och aktiva ägare. Det ger oss förutsättningar att vara proaktiva i skogsbranschens fortsatta omdaning och att själva påverka och leda utvecklingen, sa han.

- Hela vår bransch står inför stora förändringar. Våra traditionella produkter kommer att vara basen för vad vi producerar, men andra användningsområden såsom plaster, textilier och drivmedel kommer att betyda allt mer. Vi är bara i början av början. Den som blir vinnare är den som har förmågan att se framtiden och ta tillvara möjligheterna. Om vi agerar rätt kan vi öka skogens värde rejält, sa Lars Idermark.

Stämmoförhandlingar och motioner
Under eftermiddagen genomfördes de stadgeenliga stämmoförhandlingarna. Styrelsens förslag på vinstutdelning till medlemmarna på 302 miljoner kronor klubbades igenom. Beslutet innebär en utdelning på 3 procent på insatskapitalet (80 miljoner kronor) och 3 procent på virkesleveranserna (109 miljoner kronor).

Till medlemmarnas insatskonto överförs dessutom genom insatsemission 106 miljoner kronor. Utöver utdelning och insatsemission beslutades om utdelning på förlagsinsatser, serie D, med 5,7 procent (7 miljoner kronor).

Utöver sedvanliga stämmoärenden behandlades 16 motioner på stämman. Motionerna rörde ett stort antal ämnen, exempelvis Södras näringspolitiska arbete och former för vinstdelning. Med anledning av ett par av motionerna, fattades också beslut om att ändra stadgarna, så att styrelsens ordförande i fortsättningen väljs av stämman.

Ola Hildingsson invald i styrelsen
Ola Hildingsson, som sedan 2012 sitter i Södra Cells styrelse, valdes på dagens föreningsstämma till ny styrelseledamot i Södras föreningsstyrelse.

Sedan mitten av 1970-talet har Hildingsson haft olika ledande befattningar i ett flertal svenska skogsföretag (Iggesund, Hasselfors, Billerud, SCA och Domsjö). Under tio år var han vd för SCA Timber och under sju år, fram till pensioneringen 2012, var han vd för Domsjö Fabriker.

Hildingsson har bred erfarenhet av styrelsearbete och har bland annat varit ordförande i Styrelseakademien i Örnsköldsvik. Under sin tid i SCA var han under flera år styrelseordförande i dåvarande Svenska Sågverks- och Trävaruexportföreningen. Förra året valdes han in som styrelseledamot i Södra Cells styrelse.

Ola Hildingsson har jägmästarexamen från Skogshögskolan i Stockholm. Han är gift med Ingmor, har fyra vuxna barn och bor sedan drygt två år i norra Uppland där en del av tiden ägnas åt ett mindre markinnehav på cirka 60 hektar.

Ola Hildingsson efterträder Jan-Olof Thorstensson, som har avböjt omval och därmed avgick i samband med dagens stämma. Jan-Olof invaldes 1993 som suppleant i Södras föreningsstyrelse och har sedan 1998 varit ordinarie ledamot.

Stipendiater och pristagare
I samband med föreningsstämman presenterades också årets Gösta Edström-stipendiater och pris delades ut till hedersordföranden Lars-Eric Åströms ära.

2013 års stipendium ur Gösta Edströms Hedersfond på 75 000 kronor tilldelades Marie Carlsson och Adam Gustafsson, studenter vid Carl Malmsten i Stockholm. De fick stipendiet för att de ”…i sin ansökan visat på ett gediget intresse för svenskt trä och möbelsnickeri. Efter studierna på Carl Malmsten planerar de att skapa ett hantverkskollektiv med snickeri i samarbete med gården Ormestorp i Östergötland.”

Priset till hedersordföranden Lars-Eric Åströms ära på 30 000 kronor togs emot av Kristina Lindelöf, Vimmerby skogsbruksområde. Motiveringen till priset lyder:

”Kristina har på sin gård Ingebo, förutom skogsproduktion, lyft de sociala värdena. Sett de möjligheter en gård har. Utvecklat familjeskogsbruket till att stå på flera ben och genom samverkan med grannar skapat en levande miljö och utbud av aktiviteter som främjar bygden. Som person är Kristina en idéspruta som får omgivningen att våga satsa framåt. Kristina har suttit i förtroenderådet samt är aktiv i Skogsstjärnorna, ett nätverk för skogskvinnor i Vimmerby skogsbruksområde.”

Södra är en koncern med omfattande skoglig verksamhet och en av de ledande producenterna av pappersmassa, trävaror och bioenergi. Företaget, som ägs av 51 000 sydsvenska skogsägare, har 3 800 anställda och omsätter 17 miljarder kronor.

Citat

Dagens Södra är ett välskött företag. Vi har en god finansiell ställning, ett starkt varumärke, kompetenta medarbetare och aktiva ägare. Det ger oss förutsättningar att vara proaktiva i skogsbranschens fortsatta omdaning och att själva påverka och leda utvecklingen.
Lars Idermark, tillträdande vd och koncernchef Södra