Rörelseresultat på 334 MSEK för Södra-koncernen

Södras rörelseresultat för årets fyra första månader uppgick till 334 MSEK (941). Omsättningen uppgick till 6 239 MSEK (6 243) och rörelsemarginalen till 5 procent (15).

- Skogskonjunkturen var under det första tertialet något svagare jämfört med föregående år, framför allt på marknaden för sågade trävaror. Försäljnings- och produktionsvolymer låg på stabila nivåer men valuta- och prisutvecklingen, som föregående år bidrog till Södras historiskt starka rörelseresultat, var inte lika gynnsam. 2016 är ett omställningsår för Södra, där effekterna av investeringsprogrammet vid massabruket i Värö kommer fullt ut under 2017, säger Lars Idermark, vd och koncernchef i en kommentar.

Koncernens rörelseresultat uppgick till 334 MSEK (941). Minskningen förklaras främst av en försämrad pris- och valutautveckling. I resultatet föregående år ingick en engångspost om 133 MSEK avseende försäljningen av aktierna i Södra Cell Tofte AS.

Rörelseresultatet för affärsområde Södra Skog uppgick till 33 MSEK (41). Det lägre resultatet förklaras främst av lägre avverkningstakt i egna skogar i både Sverige och Baltikum.

Rörelseresultatet för Södra Wood uppgick till -107 MSEK (22). Det negativa resultatet beror på sämre priser för sågade trävaror och en ogynnsam valutautveckling. Lönsamhetsförbättrande åtgärder pågår.

Rörelseresultatet för Södra Cell uppgick till 466 MSEK (968). Det lägre resultatet förklaras främst av en ogynnsam pris- och valutautveckling.

>> Videointervju med Lars Idermark, Koncernchef
>> Delårsrapport jan-apr 2016 (PDF)

2016 2015 2015
  jan-apr jan-apr 1 jan-31 dec
Nettoomsättning, MSEK

Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA), MSEK

Rörelseresultat (EBIT), MSEK

Rörelsemarginal 5 15 12
Kassaflöde efter investeringar, MSEK

-699 740 218
Avkastning sysselsatt kapital, % 7 22 17
Soliditet, % 58 62 62

För frågor, kontakta:
Annica Gerentz, kommunikationsdirektör,
Tel: 0470 - 894 81

Södras presskontakt:
Tel: 0470 - 890 90

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.