Så får du finaste julgranen

Känn på barren när du ska köpa din julgran och se efter så att grenarna inte är alltför klena. Ställ granen i vatten direkt när du kommer hem och låt den vila svalt tills du tar in den. Glöm socker i julgransfoten.

- Det viktigaste när du köper gran är att den är färsk. Den ska frisk ut och barren ska ha en fin grön färg, säger Magnus Lindén, skogsbruksutvecklare på Södra. - Känn på barren närmast skottens toppar. De ska sitta fast, då är granen färsk. Om de lossnar lätt är granen redan torr och kommer att börja barra snart.

Låt granen vila utomhus tills det är dags att klä den. Om granen är frusen bör den tinas långsamt.

Vatten viktigast för fin gran
Om din gran ska vara fin hela julen är det viktigaste att den hela tiden har tillgång till vatten. Låt den gärna stå i vatten redan utomhus. Torkar den en gång så barrar den fortare. När du tar in granen, se till att få bort döda barr genom att skaka den och slå lätt på grenarna. Undvik att slå rotändan mot golvet. Ledningsbanorna för vattnet kan skadas och då barrar den mer.

Ge din gran en ny snittyta vid roten men ta inte bort bark, den bör få plats i julgransfoten som den är. Om du har köpt en kungsgran är de oftast tjockare i roten – ta då bort så lite som möjligt. Om du tar för djupt från sidorna kommer du in i vattenledningsbanorna och riskerar då att stoppa vattentransporten. Om du är på väg att köpa ny julgransfot, se då till att köpa en som har så stor vattenbehållare som möjligt.

Hugg med tillstånd och i rätt storlek
Om du hugger din egen gran, se först och främst till att fråga om lov hos skogsägaren. Allt annat är stöld. Välj en gran i den storlek du vill ha istället för att lämna en hög stubbe, eller kapa en stor bit och slänga.

Närodlad gran
Det finns flera olika sorters gran för den som köper julgran. Rödgran är den klassiska granen som växer inhemskt. Men även kungsgran är vanlig som julgran. Kungsgranen barrar mindre och doftar inte heller, så den fungerar oftast bra för de allergiker som inte kan ha vanlig gran.

- Fråga gärna försäljaren varifrån granen kommer. Om man köper närodlad minskar man transporter och gynnar den lokala skogsnäringen, säger Magnus Lindén.

För kommentarer:
Magnus Lindén, 070 – 398 9374, eller magnus.linden@sodra.com

Presskontakt:
Södras presstelefon, 0470 – 890 90, eller press@sodra.com

Fakta:
Drygt 3 miljoner av Sveriges runt 4,5 miljoner hushåll brukar köpa en julgran. Omkring 2,8 miljoner av dessa julgranar har sitt ursprung i Sverige och de resterande ca 400 000 importeras, främst från Danmark. 80 % av julgransmarknaden består av rödgran,( Picea abies), den vi betraktar som vår vanliga gran. Det som importeras är framförallt olika ädelgranar. Att köpa julgran är en ny företeelse. De första julgranarna i Sverige kom på 1700-talet efter tysk förebild. Att ha julgran var en sed för de finare hemmen och först efter 1800-talets mitt började den förekomma mera allmänt. De tidigaste julgranarna var ofta små och ställdes på bord eller hängdes i taket. Andra arter som brukar säljas till jul är kungsgran (Abies nordmanniana) blågran (Picea pungens) och serbgran (Picea omorica). (Källor: Naturhistoriska riksmuseet, Den virtuella floran SkogsSverige)