Skogsbruket allt mer digitalt

Digitaliseringen av skogsbruket ökar. Användningen av Södras digitala skogsbruksapplikation skogsägarappen, har stigit med 30 % under 2016. Det är en tydlig ökning jämfört med förra året och ger möjligheter till ökad naturhänsyn och bättre lönsamhet.

2012 lanserade Södra skogsägarappen. Fyra år efter lansering har antalet användare, tjänster och mängden skoglig data i appen ökat drastiskt. Från att inledningsvis enbart kunna se fastighetsgränser kan skogsägaren nu följa pågående skogsuppdrag i realtid och i princip sköta sin skog via en grön skogsbruksplan direkt i appen.

- Den digitala tekniken innebär en enorm utveckling såväl för skogsägaren som för oss, säger Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog. - Vi får bättre koll, kan fatta ännu bättre beslut och bidra till både ökad produktion och bättre naturhänsyn.

Laserskanning visar vattendrag
Det senaste steget i Södras utveckling av det digitala skogsbruket togs i somras när ”vattenkartan” lanserades som en del av skogsägarappen. Tjänsten gör att såväl skogsägare som entreprenörer genom beräkningar från laserskanning kan få en kartbild som visar var marken är blöt eller fuktig. Detta möjliggör ökat skydd mot körskador vid skogliga uppdrag som kräver större maskiner.

I juni lanserade Södra sin senaste app, entreprenörsappen. Genom ständig tillgång till aktuell information ges Södras entreprenörer ökad möjlighet till bättre effektivitet och precision i de uppdrag de utför dagligen. Precis som för skogsägarappen så stiger antalet användare stadigt sedan lanseringen.

För kommentarer:

Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog,
Tel: 0470 – 159 81

Södras presstjänst
Tel: 0470 – 890 90

Södra grundades 1938 och är Sveriges största skogsägarförening med mer än 50 000 skogsägare som medlemmar. Vi driver ett modernt och ansvarstagande skogsbruk och industrier där vi förädlar råvaran. Genom värdeskapande relationer och långsiktigt agerande visar Södra vägen för nästa generations skogsbruk.

Citat

Den digitala tekniken innebär en enorm utveckling såväl för skogsägaren som för oss. Vi får bättre koll, kan fatta ännu bättre beslut och bidra till både ökad produktion och bättre naturhänsyn.
Håkan Larsson, affärsområdeschef Södra Skog